Annons:
Etikettängelholmsbygdenfilmer
Läst 4510 ggr
AndersE
2009-06-04 11:59

Ängelholm 450 år

Jag har precis sett om filmen om Ängelholms jubileumsfilm. Den kom ut 1967 och innehåller förenklat tre delar;

Den inleder med en kort historisk beskrivning. Till det finns unika filmscener och stillbilder. Den fortsätter med att skildra jubileumsåret och alla dess händelser och aktiviteter och avsluter med att beskriva det nutida Ängelholm - dvs Ängelholm 1966.

Filmens tillkomst har en speciell historia som jag kan återkomma till. Den gjordes helt amatörmässigt av min farbror Björn Ellerstrand och blev först i efterhand "accepterad" av staden som ju annars missat chansen att få året dokumenterat.

Några saker jag tänkte på då jag såg den:

  • Fin och kunnig speakertext. Att historiska fakta är korrekt borgade Inga Bengtsson för. Speaker-rösten tillhör skådespelaren Harriet Hedenmo.
  • Fantastisk film. Björn saknade ju helt professionell inspelningsutrustning men resultatet är ändå väldigt bra. Jag vet att det är resultatet av många hemmagjorda speciallösningar. Så t.ex. är filmen i grunden en stumfilm med allt ljud pålagt i efterhand. Mycket imponerande.
  • Vilket jubileum! Mycket ambitiöst och trevligt program med många kul inslag. Man kan bara hoppas att det ordnas något liknande 2016!
  • Fin inblick i 60-talets Ängelholm. Det förekommer mängder med Ängelholmsprofiler och många nämns med namn. 

Även om min rekommendation är partisk så lyd gärna mitt råd att gå till biblioteket och låna filmen på VHS-kassett!

Annons:
Tordmulen-11
2009-06-05 07:13
#1

En notis i NST 19 december 1967 berättar att jubileumsfilmen från stadens 450-årsfirande är färdig. Stadsfullmäktige hade tidigare beslutat att köpa in filmen för 41.000 kronor, och nu premiärvisades den för fullmäktigeledamöterna i Hembygdsparkens kaffestuga. Speaker var skådespelerskan Harriet Hedenmo.

AndersE
2009-06-05 12:08
#2

#1 Jag hade uppfattningen att den blev klar redan sommaren -67 men då dröjde det alltså ytterligare lite. Jag återkommer allltså med berättelsen om dess tillkomst.

Upp till toppen
Annons: