Svenskt Porträttgalleri - Bankmän
Svenskt Porträttgalleri med biografier är sådana fina mastodonverk om man är intresserad av Släkt- Hembygnads- och Individforskning. Dessa tjocka böcker trycktes och gavs ut vid tiden runt sekelskiftet 1900.
Serien är uppdelade på olika yrkesgrupper, bla Bankmän, Riksdagsmän, Officerare i Armén, Läkare & Vetrinärer mfl, mfl.
Jag har tillgång till några av dessa bokverk och har roat mig med att kika på personer med anknytning till Ängelholm.
Först ut är Bankmän vilka presenteras uppdelade på respektive bank, dels huvudkontoret, dels regionala kontor. Folkbanker och Sparbanker har dock uteslutits i boken pga utrymmesskäl enligt redaktören. De anställda vid banken har också - av utrymmesskäl - selekterats till Ledamöter i styrelsen, kamrerare, kassörer samt korrespondanter.
Ängelholm är representerade genom Skånes Enskilda Bank och i följande inlägg presenteras fyra av de personer som vid tiden runt 1903 (då denna upplaga av Svenskt Porträttgalleri gav ut) var representant eller anställd av kontoret i Ängelholm.

Nästa man i styrelsen i Ängelholm är Carl Wilhelm Fritz Möller, född i Ystad 1855. Apotekare i Ängelholm från 1896 men jag finner honom där redan 1890 enligt folkräkningen:
Möller, Carl Wilhelm Fritz
Apothekare
f. 1855 i Ystad (Malmöhus län, Skåne)
Ogift man, ensam i familjen
Qvarteret Påfogeln
Ängelholm (Kristianstads län, Skåne)

Därefter bankens två Kamrerare. Först har vi Jakob (Jack) Arnolf Emil Krumlinde, född i Ängelholm 1854. Kronouppbördskassör på kontoret i Ängelholm.
Saxat från folkräkningen 1890:
Krumlinde, Jakob Emil Arnolf
Bankkassör
f. 1854 i Ängelholm (Kristianstads län, Skåne)
Ogift man, ensam i familjen
Qvarteret Falken
Ängelholm (Kristianstads län, Skåne)

Ja, där var ju flera kända Ängelholmsnamn!
#1 Boltenstern finns med i min "Porträttgalleri från Krsitianstad lön" 1930. Där ser han äldre ut på bilden. Han vara ryttmästare och RSO. 1930 var han ordf. i Skandinaviska Kredit AB, ordf i styrelsen för Ängelholms Havsbad och v. verkst. direktör i Ängelholms Sparbank.
#2 Apotekare Möller tror jag var apotekare före den legendariske Calmander. På Möllers tid tror jag apoteket fanns just i kv. Påfågeln ungefär där SE-banken finns idag.
#3 Undrar om Krumlinde var bror till konstnären Olof Krumlinde f. 1856?
#4 Ekström känner jag inte till.

Svenskt Porträttgalleri, Volym 20, utgiven 1901 redovisar Konstnärer/Målare, arkitekter, bildhuggare mfl. Däri finner jag en Karl Olof Theodor Krumlinde, född 1856 i Ängelholm.