Annons:
Etikettengelholmiana
Läst 1666 ggr
AndersE
2009-03-01 23:44

Fotoalbum

På era "personliga sajter" kan nu bl.a lägga upp bilder i fotoalbum. Sen kan ni visa upp bilderna här!

Annons:
AndersE
2009-03-04 12:23
#1

I min hobby - släkt- och hembygdsforskning - är nog bilder det som ger mig mest glädje. Visst är det roligt att hitta uppgifter och berättelser om personer och sätta sig in i deras livsöde, men saknar man bilder så är det svårt att komma så nära som man sedan gör då man hittar bilder.

Jag är själv lyckligt lottad. Hemma har jag en stor bildskatt med Ängelholmsanknytning som jag inte hunnit ta riktigt del av ännu. Den består av:

  • Ganska mycket äldre bilder som tack och lov sparats genom generationerna. En del har jag ärvt, annat fått låna av släktingar. Något har jag redan visat.
  • Ett fotoalbum med porträttbilder från åren ca 1899-1910. Jag har lyckats identifiera de flesta.
  • En stor samling glasplåtar. Det är bilder min farfar tagit och tiden bör vara från ca 1918 och ett antal år framåt. Det är mycket människor och inte helt lätt att identifiera alla.
  • Mängder med papperskopior. Farfar framkallade och kopierade nog en del själv och hans söner följde efter. Det är ett stort arbete att få ordning på detta.
  • Det senaste tillskottet är ett lån från en släkting. En ganska stor låda fylld med negativ och pappersbilder av olika format och från olika tider. Den här samlingen innehåller mycket roligt, bl.a. bilder från tegelbruket. Det roligaste med samlingen är att på många av bilderna finns anteckningar på baksidan med årtal och namn.

Om man bara hade mer tid…

Jag gissar att det finns fler som har bilder? Visa gärna upp dem här - i forumet eller i era fotoalbum. Om ni sen vill visa upp ert fotoalbum som jag gör i #0 så berättar jag gärna hur man gör!

Flört

Cheyenne
2009-03-04 12:47
#2

Jag är grön av avund. Det finns enormt många foton från Ängelholm och på min farfar, hans syskon och deras föräldrar och dessa är från 1908 och framåt. Tyvärr finns de inte i mina ägor utan min farbror tog över dessa när mina farföräldrar gick bort.

Så jag efterlyser snarare foton från Ängelholm. Något jag verkligen saknar är ett foto på min farfars far i sin yrkesroll som Stationskarl i Ängelholm. Varje vykort som dyker upp på tex Tradera och med motivet av stationshuset i Ängelholm, studerar jag med lupp i hopp om att någon gång kunna urskilja honom.

AndersE
2009-03-04 12:58
#3

#2 Ja, det där är typiskt. Det finns bilder på platser utan människor och porträttbilder utan intressant miljö, men alltför få bilder av människor i sina hem och under arbete.

Förmodligen något att tänka på även för nutida fotografer…

AndersE
2009-09-10 19:36
#4

Det nystartade temat "Veckans bild" ökar valmöjligheterna för dig som vill visa upp någon gammal bild:

  • Lägg in den i ditt eget iFokus-album
  • Hör av dig till mig för att lägga den som "Veckans bild"
  • Starta en diskussion kring din bild
Upp till toppen
Annons: