Annons:
Etikett1970-tal
Läst 2589 ggr
AndersE
8/5/09, 3:15 AM

Ängelholmspågar på 70-talet...

Jag var nog ca 11-12 och min kusin några år äldre. De första åren på 1970-talet. Vi byggde plastmodeller på all ledig tid. Mycket WWI och flyg. Starkt Bigglesinfluerade…

Med filmintresserade fädrar var det väl inte så konstigt om vi lånade deras dubbel-8 smalfilmskameror. Manus av enklaste slag, den rekvisita som kunde hittas. Och så filmades det. Många timmar blev det…

Den gången blev filmen aldrig färdig, men nu, mer än 35 år senare har de gamla filmerna klippts ihop och ljudsatts.

Premiär!

  • Redigerat 12/4/20, 4:46 PM av AndersE
Annons:
KjellRu
8/5/09, 3:01 PM
#1

Anders; det var verkligen kul att se.

Ja alla dessa dubbel 8 filmer man har liggande, utan att kunna titta på dem.

Skulle vara kul att kunna visa barnbarnen hur deras Mamma o Pappa var när de var små.

AndersE
8/5/09, 3:04 PM
#2

#1 Kjell, du kanske ska fundera på att lämna in för skanning?

baffi
8/9/09, 12:14 AM
#3

Så härlig film.Dessa pojkdrömmar.påminner om min pappa och alla hans fantasier.Kom att tänka på vår bröllopsfilm från 1968.Just med tanke på barnbarn.Får nog göra något åt den.Monica

AndersE
8/12/09, 2:27 PM
#4

Vi ser gärna fler filmer med Ängelholmsanknytning! Det är ju bara att lägga upp på Youtube, Vimeo eller liknande och sedan följa dessa instruktioner - länk

Mander
8/14/09, 3:14 AM
#5

Hej Anders!

Förbluffande bra bildkvalité.

Jag sitter på 75 (minst) kilo smalfilm (dubbel & super 8) och känner att det börjar bli dags att göra något. Fick du uppfattningen att Uppsala bildteknik gör bästa jobbet? De verkar oerhört seriösa på sin hemsida.

På tal om film gjorde jag ett fynd i veckan å Ängelholms stadsbibliotek. Jag fann sex st VHS filmer innehållande överkopierat smalfilmsmaterial från 1950-talet mitt. Materialet mestadels från Ausås & Strövelstorp. Dock fanns en resa till Ven med bland filmerna. Nu är ju tyvärr inte VHS vad dagens DVD är. Man hade inte heller samma metodik och nogrannhet då man överförde smalfilmen till VHS som när man idag scannar till DVD.

Det hade varit riktigt trevligt att få tag i orginalfilmerna och fått dem inscannade och brända på DVD.

AndersE
8/14/09, 1:14 PM
#6

#5 Jag valde Uppsala Bildteknik därför att de gav ett bra intryck på hemsidan och för att jag fick bra kontakt med Kent Kumpula per mail. Jag är nöjd med hans arbete.

Ja, tyvärr har mycket smalfilm förts över genom att med VHS-kamera filma av från projektorduk.

I många städer har man samlat in gammal smalfilm och givit ut på DVD. Tänk om Ängelholm kunde gjort så till jubiléet 2016!

Annons:
Livis
9/19/09, 8:02 PM
#7

Hej Anders,

Lekfullt och kul. Vem spelar stumfilmspianostuket i början?

AndersE
9/19/09, 9:38 PM
#8

#7 Det kommer från en "ljudeffektsskiva" jag köpte i London för länge sedan…

Upp till toppen
Annons: