Annons:
Etikettövrigt
Läst 1383 ggr
AndersE
2009-09-21 11:25

Om Amerika i Helsingborg

Imorgon kl 18:30 kan man lyssna till föredraget "Amerika tur och retur" med Magnus C Persson, historiker Lunds universitet

Kostnad: 50 kr. inkl. fika

Anmälan senast 11/9 till HSBF (042-650 74) eller HSA (042-10 73 32)

Senaste anmälan stämmer nog inte. Jag anmälde mig nyss. Jag tänker alltså gå dit. Fler?

Annons:
AndersE
2009-09-23 00:37
#1

Det var en väl spenderad kväll! Kort referat:

Magnus har skrivit en doktorsavhandling om återvändare och utgått från socknarna på Bjärehalvön.

  • Mellan 1860-1930 utvandrade från Sverige 1,3 miljoner människor. Dessa finns det mycket att läsa om.

  • Under samma tid återvände ca 200 000, vilket är sämre dokumenterat.

  • Ur Magnus Bjärematerial:

  • Den vanligaste återvändaren var en man i 30-årsåldern.

  • Näst vanligast var familjer. Ofta hade paret träffats i Amerika och kom från samma landsände.

  • Skälen för att återvända:

  • Sjuka eller avlidna föräldrar

  • Egen sjukdom

  • Hemma på besök. Ett besök som alltså blev ett återvändande.

  • Att man från början tänkt sig en tidsbegränsad Amerikavistelse.

  • Att man inte trivdes i Amerika

  • Var bosatte sig återvändaren?

  • 50% i hemförsamlingen

  • 30% återvände till Amerika

  • 20% till annan plats i Sverige

Magnus pratade mycket om hur livet blev för återvändaren och hur de påverkade samhället. De hade ofta gott om pengar. En årsinkomst i USA motsvarade 5 år i hemlandet. Det betydde t.ex. att de hade råd att rusta upp och modernisera gårdar och påverkade lantbrukets utveckling. De hade ofta levt i storstäder och blev föregångare i hembygden - tidiga med att skaffa el, telefon och bil. De engagerade sig ofta politiskt.

Magnus pratade också en del om källmaterialet. Särskilt intressant tyckte jag var att det så ofta står fel datum i ut/inflyttnings-längderna. Magnus visade exempel på att det skiljde minst ett halvår. Och utvandringsdatum i husförhörslängderna visade han exempel på att det kunde skilja flera år. Något att ha i åtanke då man söker sina emigranter i passagerarlistorna!

Mycket mer intressant fick vi höra som var där…

Upp till toppen
Annons: