Björnligan filmklubb
Under några år kring 1960 fanns det i Ängelholm en filmklubb vid namn Björnligan. Det var några killar som gjorde filmer tillsammans, mest med 8mm film. De var riktigt seriösa, hade egen filmstudio med biosalong på Storgatan och vann pris vid en nationell tävling.
Jag håller på att samla material kring klubben, tittar på några av deras filmer, scannar in foton osv.
Bilden visar filminspelning i deras studio.
Någon mer som hört talas om Björnligan? Känner ni någon som tittat på deras visningar?
Jag räknar med att återkomma här med en artikel om Björnligan…
Min farbror Björn Ellerstrand höll kurser i smalfilmning tillsammans med flera studieförbund. Jag tror kurserna hölls såväl i Ängelholm som i Helsingborg. Under kurserna gjorde eleverna tillsammans filmer. Ett par av dessa - "Spelhålan" och "Spex" - har jag sett.
De som gick filmkurserna (kring 1960) torde vara till åren komna idag. Det vore ändå kul om någon minns!
En film som gjordes under en sådan kurs kan ni se här. Jag tror den är gjord kring 1961.
I rollen som "polis" ser ni Ville Bengtsson, känd Ängelholmsprofil som var gift med Inga Bentsson som skrivit "Engelholmsbygd i gammal tid". Övriga är för mig okända. Kanske någon kan identifieras här?

Elektrikker Oskar Olsson var med i filmklubben.
Han visade klubbens lokaler för mig en gång på 60-talet.
tror det var i det gamla fängelset.
Mads
Hej Mads!
Visst var Oskar med! Han arbetade med elinstallationer i glasmästeriaffären vid torget, lärde känna Björn och Thomas och blev intresserad av film.
Huset där lokalerna fanns låg vid tingstorget, men mittemot gamla fängelset och polishuset.
Namn på alla deltagare:
- Björn Ellerstrand (därav Björnligan…)
- Thomas Ellerstrand (Björns bror, min pappa)
- Bengt Norström
- Lars Magnusson
- Oskar Olsson
- Stig Westeson

Ängelholms flygklubb inspelade en reklamfilm för klubben.
Kommer inte ihåg om Björn och Thomas var regissörer.
Kanske filmen finns kvar.
#7 Efter Björnligan-tiden fortsatte Björn med eget företag och filmade alltså professionellt. Det började väl egentligen med jubileumsfilmen 1966.
Han har senare bl.a. gjort flera trevliga filmer av historiskt värde åt kommunen.
Och det är allstå Björn som gjorde film om flygklubben. Fast såväl pappa, som jag själv och Björns son har varit medlemmar och flugit i klubben.
En till liten filmsnutt från Björnligans produktion