Annons:
Etikettföretag
Läst 2895 ggr
AndersE
2009-10-04 23:10

Bilfirma Gösta Jönsson

Företaget har nämnts någon gång nu så här kommer en egen sträng.

I min telefonkatalog från 1949 hette företaget Gösta Jönsson, bilreparationsverkstad och fanns på Skolgatan 17. Fabrikör Gösta Jönsson hade då sin bostad på Sandvångsgatan 2a.

Telefonnummer var 555 eller 1055 med anknytning till fabrikörens bostad. Lagerchef var H. Johansson med bostad i Skälderviken. Till reservdelslagret var det tfn 1355.

Många minns nog företaget från Skolgatan. Först med specialitet på engelska bilar, men från början av 70-talet Ängelholms första återförsäljare av Citroën.

Företaget har funnits länge och firar i år 80 år!

Annons:
AndersE
2009-10-04 23:14
#1

hemsidan hittade jag lite om företaget:

Gösta Jönsson startade företaget 1929, huvudsakliga inriktningen var reparationer och tillverkning av komponenter till personbilar, lastbilar och traktorer. På 30-talets senare del skötte företaget Televerkets bilpark under utbyggnaden mellan Malmö och Göteborg. Personbilar, lastbilar och traktorer såldes redan då. Under andra världskriget tillverkades och såldes gengasaggregat. 50-talet efter kriget såldes Borgward och VW. På 60-talet såldes Triumph, Rover, B14C och Jaguar. 1970 skrevs kontrakt med Citroen. 1988 var nybygget klart på Verkstadsgatan. Samtidigt tog sonen Thomas Jönsson över verksamheten tillsammans med sin fru Anette Jönsson. Idag är Gösta Jönssons Bilfirma en fullservice-anläggning med både begagnade och nya bilar, och auktoriserad verkstad för Citroen, Mitsubishi och Seat.

AndersE
2009-10-04 23:15
#2

Jag hittade även ett släktträd på nätet - länk

Upp till toppen
Annons: