Annons:
Etiketterrönneåbroarna
Läst 4681 ggr
AndersE
10/5/09, 1:41 PM

Tegelbruksbron

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, jag vet och jag tror ni känner igen den. Ni ska få börja med att gissa i alla fall…

Annons:
KjellRu
10/5/09, 2:51 PM
#1

Tegelbruksbron, med Thulins Vilohem till vänster och med villan som tillhörde tegelbruket, villan innehöll kontoret och bodde inte Petterssons där? Till höger om villan var det en brant och ganska smal grus väg (ej biltrafik) som man kämpat uppför många gånger.

Farwuq
10/5/09, 6:04 PM
#2

Tegelbruksbron? Är det den som ligger nära stadshuset? Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
10/5/09, 6:29 PM
#3

Ja, visst är det Tegelbruksbron! (Jag ändrar därmed trådens rubrik!)

Som jag minns det var det ursprungligen en järnvägsbro över ån nära stranden som ersattes. Den gamla bron bestod av två delar som fraktades uppför ån i två delar. Den ena delen hamnade här och blev Tegelbruksbron, den andra blev Höja bro. Båda är idag ersatta av nyare konstruktioner.

Ronny-K
10/5/09, 8:31 PM
#4

Den gamla Tegelbruksbron stod kvar under tiden den nya byggdes. Den nya hamnade litet vid sidan av den gamla så att vägen ner blev rakare.

AndersE
10/5/09, 11:13 PM
#5

Text från Johan Brincks sida om Ängelholms broar:

9. Tegelbruksbron kom till på initiativ av tegelbrukets ägare Kallenbergs, vilka köpte ett av spannen från den gamla järnvägsbron i Skälderviken. Innan bron kom till 1897 fick den som ville ta sig från staden till tegelbruket antingen ha båt eller färdas runt via Karl XV:s bro. Kallenbergarna önskade också dra en räls över bron från bruket till stationen, men det blev aldrig av.
1963 revs den gamla bron och ersattes av den nuvarande, samtidigt som Östra vägens sträckning fram till brandstationen och Villan gjordes färdig.

AndersE
10/11/09, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ett vykort på Tegelbruksbron. Thulinvillan till höger. Mejeriets skorsten i bamgrunden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: