Annons:
Etiketterrönneåbroarna
Läst 5532 ggr
AndersE
2/8/09, 6:52 PM

Carl XV bro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis där den gamla södra infarten ligger finns Carl XV bro. Ännu då jag var liten och bodde i lägenhet mittemot sjukhuset alldeles söder om bron var trafiken livlig över bron. Infarten söderifrån gick fortfarande denna väg.

Här har också funnits bro väldigt länge. Här eller i närheten fanns stadens första bro.

Bilden visar Carl XV bro som den såg ut från början.

Annons:
AndersE
2/8/09, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så småningom blev bron äldre och trafiken mer omfattande. Då breddade man körbanan genom att lägga gångvägen utanför. I samband med det kläddes också bron in i betong. Så här minns jag den då jag var liten.

AndersE
2/8/09, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Då stadens nya genomfartsled byggdes minskade brons betydelse. Den stängdes av för all personbilstrafik. Det var bara stadens bussar, cyklar och gående (och ambulanser samt ytterligare några undantag) som använde bron.

Den började också närma sig sin livstidgräns. Det fanns en debatt kring hur den skulle ersättas. Många ville behålla bron och ett av alternativen blev att helt enkelt bygga en kopia. Det kan man väl säga att det blev också. Dagens bro liknar den ursprungliga.

Det ser trevligt ut, men hur kommer vår framtid att döma oss? Missade vi chansen att bygga en bro typisk för vår egen tid?

AndersE
2/8/09, 7:00 PM
#3

Bilderna ovan är två vykort och ett foto jag tagit själv. Historien är hämtad ur mitt minne. Ska försöka komplettera med korrekta årtal senare…

Farwuq
2/8/09, 8:01 PM
#4

Jag minns den som förfärade smal, jag åkte där ofta och speciellt på vänstertrafiktiden gälde det att hålla undan för de mötande.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
2/8/09, 8:56 PM
#5

Johan Brincks sida om Ängelholms broar hittar jag årtal:

  • 1864 var Carl XV:s bro färdig
  • bron byggdes om 1923
  • 2005 invigdes nya stålbron
AndersE
10/19/09, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det finns sååå många vykort på Carl XV:s bro, men det här verkar faktiskt vara ett privat foto. Tidigt 1900-tal?

Annons:
AndersE
10/19/09, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Detalj

Farwuq
10/19/09, 3:20 PM
#8

Vilken slags trafik är det numera?

Går bussar och ambulans där fortfarande?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
10/19/09, 4:01 PM
#9

#8 Ja.

Ronny-K
10/19/09, 5:30 PM
#10

Fortfarande Ängelholms vackraste bro, med Pyttebron som god tvåa.

De som byggdes på sextiotalet och senare är väl funktionella men inte speciellt vackra - Tycker jag

AndersE
10/19/09, 6:21 PM
#11

#10 Ja, Ängelholm utnyttjar såväl sin å som sin strand dåligt. Vi kunde ju haft några riktigt vackra broar.

Fast nu skall man ju i alla fall pynta Tegelbruksbron på något sätt.

Upp till toppen
Annons: