Dopfaddrar - Nelander i Kattarp
Denna fråga ligger till viss del utanför Ängelholm med dess direkta omgivning men jag väljer ändå att ställa frågan här då "huvudpersonen" föddes i Ängelholm.
I min farfars födelsenotis i Ängelholm den 25 maj 1909, återfinns namnen på hans dopfaddrar; Fru Johanna Nelander i Kattarp samt Nils Nelander, Ladufogde. De två skulle kunna vara gifta med varandra.
När min farfar föddes i Ängelholm 1909 så var båda hans föräldrar väldigt nyinflyttade. Farfars far kom till Ängelholm runt 1907 och farfars mor 1908, då hon gifte sig med min farfars far. Det betyder att de kanske inte kände så många människor i Ängelholm som skulle kunna bli faddrar vid deras sons dop så jag funderar ju på vilka dessa "Nelanders" var. Min farfars föräldrar var inte ens bördiga från Skåne utan födda och uppväxta i den Bohusländska skärgården respektive i Småland.
Någon som vet mer om Nelander?
Jag gissar att du redan tittat i Svar? Där finns 1900 en Nils Nelander, korpral i Trelleborg, men hans fru heter Gerda.

Ja, och i folkräkningen 1890 finns en ogift Ladufogde Nils Nelander född och boendes i Brösarp. Han var född 1862. Men jag finner inte honom 10 år senare, dvs i folkräkningen 1900 vilket ju tidsmässigt bara är 9 år innan min farfar föddes. Kopralen var visst född 1871.

Jag tänkte följa Ladufogden Nils Nelander från Brösarp. I folkräkningen 1890 finner jag honom enligt följande;
Nelander, Nils
Ladufogde
f. 1862 i Brösarp (Kristianstads län, Skåne)
s.
Ogift man, barn i familjen
Norra Björstorp.
Brösarp (Kristianstads län, Skåne)
Fann honom i hfl Brösarp, AI:16, sid 142. Där anges han utflyttad 1891 men vart? Det saknas utflyttningslängder hos AD Online för 1891 så jag får istället försöka gå direkt till den församlingen han flyttade till. Men vad står det som utlyttningsort?
#3 Kjeflinge? Kävlinge
Det finns en Nils Nelander 1900 som är folkskollärare i Vallby (L) född 1857. Hustru Anna…

Men fyyyy, nu får jag skämmas!!
Fann, tack vare din tydning, denna Nils Nelander inflyttad till Kävlinge 1891. Där återfinns han i hfl med hustrun Johanna Carolina Johansdotter, född 1870 i Linneryd, Kronobergs län. Denna Johanna var syster till min farfars far, svs stationskarlen i Ängelholm Frans Edvard Johansson. Så det var alltså min farfars faster med make som var faddrar vid hans dop.
Det var t om du som en gång hjälpte mig att återfinna Johanna i Skåne! Länk
#6 Härligt när pusselbitarna till slut klickar ihop!

Ja, självklart fick faster Johanna vara fadder när brorsonen föddes i Ängelholm. Geografiskt sätt låg ju Kattarp nära till och det nära släktskapet förstås. Men det är hemskt att det inte klickade förrens jag såg hennes födelseförsamling, födelseår samt hennes patronymikon Johansdotter….!
Länk till vigsel i DDSS/swedish/ddss/weddingResult.aspx?vigdID=9913166)

Javisst!
Och om man läser tråden om Johanna och maken Nils så ser man att oraken till att man inte återfinner de i folkräkningen under namnet Nelander är för att det där felaktigt blivit Nilander.
#10 Och jag som bara provade Nellander…
#10 Han har "gått ner sig" från ladufogde till statardräng…

#12 Ja, och 9 år senare, vid min farfars dop, är han åter Ladufogde..! Tillfällig svacka?
#13 Man fick nog "gilla läget" och ta vad som fanns. Samma faktiska "yrke" kan ju dessutom benämnas väldigt olika av olika personer.