Guldsmeden Kalle Engve
I denna sträng om "Björns Glas" nämnde jag en guldsmed.
Guldsmeden jag tänker på (och ägaren av den fina mercan) tror jag var Karl Arvid Engve, född 31/1 1908 i Helsingborg. Han bodde på Strandgatan 3 i Ängelholm och hade sin Mercedes i ett garage i de kvarteren. Kalle dog 1984.
Jag har en sigillstämpel som jag fick i konfirmationspresent. Den har Kalle Engve graverat.
Finns det någon som har en bild på Kalle och/eller hans Mercedes?
Eller något minne av honom?
Hejsan! Var det han som jobbade hos Berggrens Guld? En lång man som gled omkring i sin fina öppna sportbil, var det en 190 eller 300 SL? Jag bara minns att stirrade på denna fina bil och drömde att "kanske" någon gång få äga en sådan.
#1 Precis! Och det var en riktig 300SL. Mycket fin!
Jag har hört berättas att i en tid (50/60-tal?) då skjorta/slips/kavaj var normen så bröt Kalle mot denna. Han tyckte mycket om att köra bil ner i Tyskland, men när han sökte hotellrum var det inte alltid man kunde ordna det åt den "slarvigt klädde" mannen.
Om man däremot hade sett vilken bil han kom med så fanns emellertid alltid ett av hotellets finaste rum ledigt!
På äldre dar fick Kalle probelm med synen och kunde inte längre köra sin bil. Min klasskamrat hade en pappa som var god vän med Kalle och han fick förtroendet att hålla igång bilen genom att då och då köra en runda med den. Kalle åkte naturligtvis med.
Jag undrar vad som hände med bilen?