Spannmålsaffär på Nybrogatan
Min farfars far - Gotthard Ellerstrand - hade en spannmålshandel på Nybrogatan i Ängelholm.
Det vet jag ifrån:
- en släktutredning från 1917 där det står att han började med detta 12 oktober 1910
- en annons i Engelholms tidnings julnummer 1910 (se bild)
- en uppgift från riksarkivet. I Kommerskollegiets arkiv finns årligen insända uppgifter om tillverkning m.m. vid fabriker och andra företag. För handelsföretag finns i kollegiets avdelning för näringsstatistik denna uppgift; "1915: G. Ellerstrand, handlande 1 man, betjäning 1 man och 1 kvinna, 3.845 kr."
Av annonsen framgår att kontor och lager fanns på Nybrogatan och att telefonnumret var "68".
Nu undrar jag var på Nybrogatan affären låg, samt hur det såg ut?
En ledtråd till var den kan ha legat har jag. I Ängelholms telefonkatalog från 1949 ser jag att telefonnummer 68 tillhör Skånska Lantmännens Centralförening, med avdelningskontor på Nybrovägen.
En hypotes blir då att min farfars fars spannmålsaffär varit en föregångare på samma plats som senare lantmännen. Jag tror mig veta att lantmännen låg i stort sett direkt till vänster efter Nybron, dvs mitt emot nuvarande badhuset. En trolig, men inte säker plats finns alltså.
För att bekräfta den skulle jag vilja veta när Skånska lantmännen kom till Nybrogatan och vem de köpte mark och byggnader av. Jag tror att min Gotthard hade kvar affären till 1918 då han istället var med och köpte tegelbruket.
Jag har skickat mail till lantmännen. Får se om de kan hjälpa till.
På andra sidan ån syns villan där restaurang Lergöken fanns i många är - nuvarande kontoret för Ängelholmshem.
Nybrogatan går som en ljus linje uppifrån och ner i bild. Den stora industrin söder om Nybrogatan är sockerfabriken, men det finns också mindre verksamheter längs med Nybrogatan.
Om jag har rätt så låg spannmålshandeln längs med Nybrogatan och inte för långt från ån. Jag kan inte se något hus som direkt påminner om det på min bild, men det skiljer ju många år så huset kan ha försvunnit.

Restaurang Lergöken, var det, det huset som kallades för Hantverkshuset?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#7 Huset sydost om Nybron.

Jag tror innehavaren var mamma till några klasskamrater till mig,
dvs. då kring 66-69.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag har varit i kontakt med Lantmännen. Mitt mail har tydligen studsat runt hos flera inom deras organisation och lett mig till kontakt med en numera pensionerad tidigare Medarbetare. Han skulle höra efter med några kontakter och titta i lite böcker.
Vi får se…
Ännu har jag inte kommit längre med denna "gåta"…