Annons:
Etiketterföretagvattengatan
Läst 2208 ggr
virkmaja
3/31/09, 9:21 AM

Johansons Café

Jag är "ny" i denna stad, jag flyttade hit för fyra år sen, men för den skull så är jag ändå väldigt intresserad av historia. Jag har möjligheten att jobba på Johansons Café som ligger i gamla Frälsningsarméns lokaler, om jag har förstått det rätt. Vad mer har legat där? Har det funnits andra byggader runt omkring som är viktiga att "komma ihåg"?

  • Redigerat 12/4/20, 4:09 PM av AndersE
Annons:
AndersE
3/31/09, 12:19 PM
#1

Hej och välkommen hit!

Vilken trevlig arbetsplats du har. Medan Smedjegatan är nästan orörd har ju Vattengatan sannerligen ändrat skepnad genom åren. Jag vet inte så mycket om just Frälsis-huset, men det kanske någon annan vet.

Bilder från förr ska vi väl kunna ordna.

(Jag ändrar rubrik på strängen, för att andra ska hitta den lättare senare.)

AndersE
3/31/09, 1:00 PM
#2

Inte långt ifrån Johansons Café finns ju t.ex. denna miljö.

Tordmulen-11
3/31/09, 11:59 PM
#3

Som Anders påpekar finns det mycket att säja om kvarterets tidigare historia. Vattengatan förändrades helt och hållet under 1960-talet: de första åren revs allt på båda sidor om gatan: på ena sidan byggdes Domus, numera ICA Supermarket, och på andra sidan byggde Pingstkyrkan kyrko-, affärs- och bostadslokaler. Det enda som stod kvar ett par år till var det gamla badhuset, som stod på gröningen i sluttningen ner mot ån. Trappan kom också till i den vevan. Bakom Frälsis mot Tingstorget låg den s.k Grubbagården, som revs på 30-talet och sedan var en bakgård tills de nuvarande bostadshusen byggdes cirka 1990.

AndersE
4/1/09, 2:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Tack för bidraget Tordmulen!

Själv kan jag bidra med några bilder. De är tagna kort innan de stora förändringar som "Tordmulen" nämner. Fotograf var polisen Åke Lindblom och bilderna bör vara från åren kring skiftet -50/-60-tal.

Först Smedjegatan

AndersE
4/1/09, 2:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sedan Vattengatans norra del där ICA Supermarket finns idag:

AndersE
4/1/09, 2:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sist Vattengatans södra sida, med varmbadhuset längst ner till vänster:

Annons:
virkmaja
4/2/09, 9:34 AM
#7

mycket intressant läsning :)

då jag har blivit erbjuden att ta över verksamheten så funderar jag på att ha en liten permanent utställning om byggnadens historia som man kan läsa om där, lokalhistoria är många gånger riktigt intressant.

AndersE
4/2/09, 11:04 AM
#8

#7 Bra idé! Gamla bilder är också uppskattat. I folktandvårdens väntrum fanns tidigare uppförstorade vykort med gamla flygfoton. Där stod människor ofta och tittade länge.

AndersE
12/7/09, 8:54 PM
#9

#7 Hur gick det med övertagandet?

Upp till toppen
Annons: