Stormen 1902
Söker lite info om hjälten som i stormen kröp över RönneÅ på järnvägs-skenorna och stoppade tåget norrifrån. Han måste ha räddat hundratals människor. Väl värd att kommas ihåg! Tror att stormen var den 25 december.
#0 Är du nöjd eller söker du mer information?
Det är ungefär vad jag visste och det är mest så att jag tycker att det är ett hjältedåd, verkligt hjältedåd som borde uppmärksammats mycket mer. På många olika håll. Betänk så många liv han räddade, familjer som skonades från tragedier osv. Funderar på om det finns förteckning på vilka som var med tåget, alltså vilka som blev räddade/skonade.
Tror även det var i samma storm som Tyringe skola förlorade taket. Huset var nybyggt men inte invigt. Säkert hände mycket mer.
#3 Händelsen är även med i Inga Bengtssons bok "Engelholmsbygd i gammal tid" där hon beskriver hur han kröp på alla fyra över bron.
Det finns nog många berättelser om julstormen 1902. Då jag bodde i Stora Hult på Bjärehalvön berättades att de haft en julmiddag i ett hus som ligger ganska bära stranden. Vattnet kom så högt upp att det blev vattenfyllt på golvet. Man lär dock suttit kvar till bords med lyfta ben…

#4 Helt rätt. Jag lämnar inte heller ett julbord frivilligt.