Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 2824 ggr
AndersE
1/28/09, 10:42 PM

Intresserad av släktforskning?

Det finns en sajt inom iFokus-nätverket som bl.a. ägnar sig åt släkt- och personforskning. Där finns några väldigt duktiga och hjälpsamma forskare så jag rekommenderar varmt ett besök dit!

http://proveniens.ifokus.se/

(Jo, jag vet. Reklam! Jag är själv värd på Proveniens…)

Oskyldig

Annons:
AndersE
1/30/09, 1:38 AM
#1

På Proveniens har jag lanserat idén att det kan skapas en mängd sajter inom iFokus-nätverket som ligger nära varandra. Olika specialintressen inom släkt- och hembygdsforskning och liknande skulle kunna ha mycket utbyte av varandra.

Engelholmiana är den första "systersajten" till Proveniens men fler kan komma snart. Kanske är du själv intresserad av att Starta en sajt?

Varför inte en www.helsingborgiana.ifokus.se?

Läs mer!

AndersE
2/5/09, 6:42 PM
#2

Vi som bor i Ängelholmstrakten är bortskämda med att ha en morgontidning som ofta skriver om släktforskning.

Ni som inte har tillgång till NST/HD i pappersform kan ju kika in på nätupplagan och läsa någon av Roland Classons trevliga artiklar - länk

Yred3
12/12/09, 1:52 AM
#3

Är det någon som har en bild på EFS-huset i Eket som min morfar ritade i början på 1900-talet och som stod klart 1905. Det är visst Bibeltrogna vänner som huserar där numera. Min morfar hette Carl Andersson född 1873 i Sjunkamossa, han gifte sig med Althea och fick 5 barn. Den yngste föddes och mormor dog samtidigt. Har fått en bild av familjen när de ror i en eka på dammen som min morfar byggde i Sjunkamossa och det finns tre barn på bilden så förstår man att den är tagen 1913 eftersom den äldsta dottern dog av difteri någon tid efter att modern dog.

AndersE
12/12/09, 11:24 AM
#4

#3 Eket och Sjunkamossa tillhör Rya församling, dvs ligger utanför sajtens område, Kanske någon ändå vet något?

annsofi
12/21/09, 1:36 PM
#5

#3 Är det detta huset du tänker på?

http://eket.elmbv.se/index.php?limitstart=10

askarebolet
12/21/09, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3 Hej Yred3!

Jag kan bidra med tre vykort. Det första är troligtvis äldst men odaterat. Det andra är postgånget 1922 och det tredje 1951. På det tredje syns missionshuset överst till höger.

Måste också passa på att förhöra mig om en sak, eftersom du härstammar från Carl och Althea Andersson. Althea var dotter till Andreas Nilsson i Esbjörnabygget. Andreas hade flera syskon, bland dem en broder Bengt i Bassholma (som jag härstammar från), en broder Ola i Långhult samt en broder Per som rymde till Amerika.

Per Nilsson lär ha varit osams med sina syskon när han lämnade landet. Han ska (som guldgrävare?) ha blivit mycket rik och då han avled omkring 1930 efterlämnat en betydande förmögenhet (Det har talats om flera miljoner dollars). Per hade ingen egen familj och de svenska släktingarna hoppades väl på att få ärva men det hela brände inne. De amerikanska myndigheterna ville inte släppa ifrån sig arvet och motiverade det väl med att de svenska släktingarna inte kunde förete tillräckliga bevis för sin släktskap. Då hade ju en del släktingar redan börjat handla. . .

Min fråga är alltså om du känner till detta? Har det talats om det bland medlemmarna i din gren av släkten? Känner du i så fall till några ytterligare fakta i målet?

Annons:
askarebolet
12/21/09, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Jag försökte skicka tre bilder på en gång men det gick inte så bra. Det är alltså bild 3 som syns i #6

Här följer bild 1

askarebolet
12/21/09, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och bild 2

Upp till toppen
Annons: