Annons:
Etikettsödra-utmarken
Läst 3145 ggr
AndersE
1/3/10, 8:08 PM

Espehögsgatan

Jag har flyttat hit ett inlägg av Tordmulen-11:

Det skulle glädja mig om vi kunde resonera lite kring Espehögsgatan och bakgrunden till namnet.

På Södra Utmarkens informationsrika hemsida står att gatan har sitt namn efter ett latrinupplag där man tillverkade pudrett - "Stora Pudretthögen", dvs "SP-högen".

I avsnittet om Epadalen återges den andra varianten, att "SP-högen" skulle uttydas "Släng På högen".

Båda, eller någon av dessa, traderingar skulle kommunen ha använt för att ge namnet Espehögsgatan.

Men samtidigt har ju sedan länge Espehögen, den intressanta dungen med bland annat en skålgropssten omedelbart söder om Kulltorp, mycket länge hetat just så. Jag är rätt övertygad om att det är denna Espehög som gett namn åt gatan, och tänker försöka hitta när gatan kan tänkas ha fått sitt namn.

Jag lyssnar dock gärna på om någon kan argumentera rimligt övertygande för pudrett- eller sophögen som namngivare…

Annons:
AndersE
1/3/10, 8:10 PM
#1

#0 Bra initiativ!

Jag har haft liknande tankar då jag läst förklaringarna till namnet. För mig låter det som "efterhandskonstruktioner" av folkhumorn. Namnet "Espehög" har för mig en urmodig klang.

Vore kul om det finns fler fakta i ämnet!

Upp till toppen
Annons: