Ängelholmsboken 2010 - 1960-tal
Den nya Ängelholmsboken lär nu ligga i pressarna. På torsdag har Ängelholmsbygdens lokalhistoriska förening sitt årsmöte i Strövelstorps bygdegård. Då är boken tryckt och medlemmarna kan lyssna på musik från det som är bokens huvudtema - 1960-talet.
Jag vet rätt lite om innehållet men det ska bli spännande att se. 1960-talet var mitt eget första årtionde!
På onsdag 4/11 eller senast på torsdagen 5/11 skall den finnas ute till försäljning hos våra återförsäljare. Den blir jättefin, som vanligt med många fina bilder. Eller kom på julskyltnings söndagen till föreningens försäljning vid ingången till fd. Lilla Brännborns på Storgatan i Ängelholm mellan kl.13 -18 och inhandla den, då kan Du även göra fynd bland föreningens äldre upplagor. Kanske Du saknar någon årgång.Då kan Du även passa på att byta åsikter med de som ligger bakom denna populära bok.Kanske har Du gamla fina kort från Ängelholmsbyggden.
Bra Kjell!
Lite mer sextiotal kommer det nog också på denna sajt framöver.
Igår var det alltså "releaseparty" för nya boken. Det avhölls i en klassisk 60-talsbyggnad, nämligen Simhallen.
Fast vi fick höra att byggnaden egentligen ritades långt innan den byggdes och egentligen är en typisk funkisbyggnad.
Om det hela kan man läsa i dagens NST/HD.
(Extrapoäng till den som hittar mig. Jag finns med på två bilder…)
Jag ger mig på en gissning; på stora bilden är du nummer fem från höger :-) Med mörkbrun tröja, vit skjorta och ett glas i handen. Däremot hittar jag inte dig på den lilla bilden.
#5 Aha, du tittar i tidningen! Följer man länken finns fyra lika stora bilder.
Men jag tror du lyckats hitta mig på stora bilden. Fast jag knappt syns alls!
Sen är jag med på bilden inifrån simhallen…
Jag hade själv lämnat in en del material som inte "platsat" i boken så det kommer lite 60-tal här på sajten framöver. Först ut är högeromläggningen.

Jag var inte tillräckligt snabb med att rita pilar!
#8 Oj, det hade jag inte sett själv, men rätt!
#9 Javisst!
Inga priser på denna tävling, men det kommer snart en "riktig" tävling…

Jag noterade inte ens att du ställde frågan igår den 5 november. Jag var därmed väldigt långsam .
Så här gick det till då boken begick sin premiär!
Jag har äntligen fått lite tid att läsa boken mer ordentligt. Har hunnit nästan halvvägs och tycker hittills bäst om kapitlet "Företagen växte". Välskrivet och intressant!
Läste precis i kapitlet om Munka Ljungy där det bl.a. står om hur Tåssjö Lägerskola kom till.
Lite kuriosa är att jag då hade Ulla Lundin som min lågstadielärare och att min klass var den allra förstaklassen som var på lägerskolan. ar ett tidningsurklipp hemma där Ulla, jag och min klasskamrat Finn är med på bild tillsammans med Ullas två barn.