Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 4347 ggr
edithjosefina
2010-01-08, 16:57

Feltolkningar gravstenar.

En feltolkning kan vara i evighet. Text på en gravsten Össjö kyrkogård, se bild

Blev lite förvånad då jag besökte släktens grav. Förväntade mig ej att Johan Hanssons årtal var felskrivet. 1817 istället för 1816. 1816 är tydligt och läsbart nedskrivet i dokument.

Gravstenen tillhör Kusken Johan Hansson f.Helsingborg församling och hans hustru Johanna Hansson f.Christendotter f.Uglarp, Gråmanstorp församling. Boende i Össjö gård, säteri ( här arbetade Johan bla som kusk ) och torpet Petersburg, Össjö. Döda Össjö församling. Enl. födelsebok 1816 Helsingborg ,husför från Helsingborg och Össjö, Döds och begravningsbok 1899 Össjö, folkräkning 1880 och 1890 samt familjens bibeln från 1852 ska födelseårtalet för Johan Hansson vara 1816. Datum skiftar 24/7 eller 27/7.( svårläst ).

Annons:
AndersE
2010-01-08, 17:48

#0 Jag tror det är rätt ovanligt att det blir fel på just gravstenar. Man tycker att någon familjemedlem eller släkting skulle ha reagerat.

Om det annars skiljer sig mellan gravsten och ett dokument skulle jag nog luta åt att lita mer på stenen. Här har du ju dock rejält med stöd för 1816.

edithjosefina
2010-01-08, 18:16

Gravstenen tillhör min mormors farfar och farmor. Min mormors familj lämnade Össjö 1894. Johan Hansson och hans hustru hade sex söner. En emigrerade till Nya Zealand 1871. Känner ej till de andras öden förutom att en av sönerna Gustaf Hansson är begravd på samma kyrkogård och Magnus Oscar Hallbeck ( äldste sonen ) ska ha bott i torpet Trappen, Össjö

Enl. bouppteckningen 1899 efter Johan H. är samtliga söner i livet.

En dålig dag på jobbet ? Fel i dödsattesten mm ? Försent att ändra texten när felet updagas ? Hustrun Johanna dog 1898, de ville ej byta gravsten??

Upp till toppen
Annons: