Annons:
Etikettstortorget
Läst 3101 ggr
RagnarLarsson
11/9/09, 1:25 AM

Stortorget 2020?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förundras mer och mer över att Ängelholm som har ett så vackert torg förstör det med några få parkeringsplatser. Om det har gått politisk prestige i frågan är det ännu mer beklagligt.
Parkering behövs men miljö och mötesplatser är mycket viktigare för att hålla storgatans affärer vid liv.
Trots alla ambitiösa torgutredningar, gissar jag att den här bilden från 1930-talet(?) visar vad vi kan vänta oss för utseende på torget år 2020.

Annons:
AndersE
11/9/09, 8:21 AM
#1

Det har ju hållits en arkitekttävling om Stortorget så ombyggnad och förändringar är på gång.

RagnarLarsson
11/9/09, 10:35 PM
#2

Men vad kommer att hända före 2020 nu när badhusbygget är på gång som ett dyrt prestigeprojekt?

AndersE
11/9/09, 10:42 PM
#3

#2 Jag vet inte tidsplanen, men det dröjer säkert länge innan man börjar bygga.

Dock är jag väl inte lika negativ till bilarna på torget som du. Jag tycker man hittat en kompromiss mellan ett fritt torg och möjligheten till enkel parkering mitt i centrum.

svenake
11/15/09, 1:58 AM
#4

På  1800-talet var torget ej stenlagt eller asfalterat.  När det regnade så bildades en jättestor vattenpöl, som dessutom var djup. Den pölen ansågs vara en skamfläck och diskuterades på många kommun-möten. Inget hände och det gick många år.  Till slut tog en person upp en eka och rodde på torget.  Därefter blev torget snabbt ordnat.

AndersE
11/15/09, 2:15 AM
#5

#4 Nog var torget stenlagt på 1800-talet?

Men visst är historien rolig!

RagnarLarsson
1/10/10, 2:56 PM
#6

Förhoppningsvis får jag fel i min prognos i inläggsrubriken

http://hd.se/angelholm/2010/01/07/forvandlingen-fran-smastadsidyll/

Annons:
Ronny-K
1/10/10, 4:29 PM
#7

#6 Ser ut att kunna bli bra!Glad
     Förhoppningsvis orkar folk gå några steg från parkeringen i 
     kv. Duvan.

AndersE
1/10/10, 4:54 PM
#8

#6 I huvudsak tycker jag förslaget ser positivt ut, bortsett från den där njurformade byggnaden som jag inte begriper mig riktigt på.

Upp till toppen
Annons: