Annons:
Etikettövrigt
Läst 3229 ggr
KjellRu
2010-01-18 14:47

Gråärtor

Hejsan alla! Här kommer en ovanlig fråga som det skulle vara intressant att få veta lite mera om.

Idag har jag ätit Gråärtor med svagdricka och kassler till middag. En delikatess enligt mitt  tycke ,men mycket ovanlig i dagens matkultur.

Är det någon som har ätit detta? Eller hört talas om denna maträtt?

Jag tror att man måste vara från "landet" för att känna till den.

Annons:
AndersE
2010-01-18 15:23
#1

Nytt för mig. Vad är det?

Livis
2010-01-18 20:05
#2

Hej, allt det där har jag ätit ock druckit var för sig eller i kombination med annat. Gråärtorna var ingen större sensation för min gom. Buljongen gav dem den behövliga smaken. På 80-talet köpte jag gråärtor i en vanlig mataffär.

Smaklig måltid!

Iver

PS Testa isterband med marsipansås. Det är faktiskt gott.

AndersE
2010-01-18 20:06
#3

#2 Vad är gråärtor då?

Marsipansås?

Tordmulen-11
2010-01-18 22:37
#4

Gråärt (Pisum arvense, åkerärt) är vår äldsta kokärt. Den har odlats mycket länge och var vanlig fram till 1940-talet, på senare tid kanske mest som kraftfoder för djur men även som människoföda. Unga baljor kokades och åts med smör medan torkade ärter blötlades över natten först. Man malde även ärtmjöl som blandades i brödbaket. Torsdagsärtsoppan kommer numera oftast från släktingen Pisum sativum.

KjellRu
2010-01-19 00:19
#5

Tack #4 för din beskrivning,den är OK. Min hustru håller med om att det är något som man skall ge djuren.

I Torsdags ärtsoppan kan man ibland få en brun ärta,så ser en grå ärta ut. I mina unga dagar var detta en ganska vanlig rätt i mitt hem. Man åt detta gärna dagen innan man skulle göra ett hårt dagsverk, det är tydligen måmga kolhydrater i dessa ärter, detta gjorde att man orkade med det tunga arbetet. I dag är det mycket svårt, på gränsen till omöjligt att få tag i dessa "guldklimpar" (om man tycker om dem). Har en liten egen odling i trädgårdslandet. Även svårt att få tag i svagdricka,det kan gå med enebärsdricka i nöd fall.

Min hustrus recept (efter min farmor) är att de skall ligga  i blöt över natten,kokar kassler,kokar potatis som pressas  och blandas  ihop med ärtorna, som man ibland får krossa lite innan, för dom kan vara hårda. Blandar sedan i spadet från kasslern (1 kg ärter ihop med 1 1/2 l spa).Sedan steks detta på ett stekjärn, serveras sedan på en djup tallrik. Jag häller på svagdrickan, men det är olika, man kan dricka den till,kasslern ätes till denna ljuvliga måltid. För använde man sig av rökt fläsk i stället för dagens kassler

AndersE
2010-01-19 11:10
#6

#4 och #5 Tack för denna berikning av mina kulturella insikter!

Annons:
Upp till toppen
Annons: