Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 2006 ggr
Cheyenne
1/23/10, 10:58 AM

Edvard Johansson o Ada Sofia Hellman, född 1884

Väldigt nära anor är det roligt att veta lite mer om. Just i detta fallet handlar det om min farfars föräldrar.

Frans Edvard Johansson, född 1884 i Tingsås samt h.h Ada Sofia Hellman, född i Askum fs i Göteborg-Bohuslän 1884.

Jag skulle väldigt gärna veta när de båda kom till Ängelholm.

Frans föddes och växte upp i Småland. 1902, när han var 18 år, blev han volontär vid artilleriet i Landskrona. Jag har aldrig kunnat kontrollera denna uppgift pga avsaknandet av kyrkoböcker. Nästa gång Frans dyker upp är när han gifter sig med Ada. De vigs i juli 1908 i Adas hemförsamling, dvs Askum och på den ö där Ada föddes och växte upp, nämligen Bohus-Malmön.

I vigselnotisen står det om Frans; Stationskarl från Engelholms socken. Jag har utifrån Frans ålder alltid trott att han kom till Ängelholm runt 1907-1908 men jag vet inte helt säkert. Och hur träffade han Ada? Hon bodde ju på en ö i den Bohuslänska skärgården. Men så slog det mig att Ada kanske fanns i Ängelholm redan innan vigseln och att det var där de träffades. Hon kan ha kommit till Ängelhom som tjänarinna eller hembiträde.

Går det att finna Frans Edvard Johansson och/eller Ada Sofia Hellman inflyttade till Ängelholm 1908 eller tidigare?

Annons:
annsofi
1/23/10, 12:22 PM
#1

Jag har hittat Ada Sofia i inflyttningslängden. Den 6/10 1908 flyttar hon in på adressen Gladan 5 från Askum, och hon tituleras Hustru. Jag har försökt med ett urklipp från längden, som en bifogad fil från SVAR, men lyckas inte! Hoppas att någon annan lyckas bättre, så du kan få läsa det själv :-) Men detta är kanske bättre än inget alls!!!

annsofi
1/23/10, 12:32 PM
#2

Den 3/4 1908 flyttar Frans Edvard från Halmstad, Halland, till Gladan 5. Efter hans namn finns en titel, som jag tror är; e.stat.k och under rubriken särskilda anteckningar står det; nr 501 8/05. Denna uppgiften är också hämtat från SVAR, inflyttningslängden för 1908.

Cheyenne
1/23/10, 12:35 PM
#3

Tack snälla annsofi. Då flyttade Ada till Ängelholm 3 månader efter vigseln. Åh, vad jag blir nyfiken. Jag undrar verkligen hur de två träffade varandra.

Cheyenne
1/23/10, 12:39 PM
#4

Aha, där kom kompletterande uppgifter. TACK! Jag blir inte förvånad över att min farfars far Frans hade bott i Halmstad. Två av hans bröder flyttade till Halland varav den ena bosatte sig just i Halmstad. Kanske var det där han då började sin yrkesbana som Stationskarl.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: