Vilken gård kan det vara?
På den Skånekarta från 1684 som jag visar här finns en gård nära Valhall, kanske inne på det nuvarande flygplatsområdet. Första bokstaven i namnet har jag svårt att tolka - Snesgårgen, Ånesgården (tolkningshjälp önskas). Ringen på den gamla kartan finns ungefär där flygplatssymbolen finns på den nya kartan (se bild) - om bäckarna är korrekt ritade.
Någon som vet vilken gård som avses?

#0 Svårt.
Jag är nog mer inne på Åresgården, men läsning av gammal stil är inte riktigt mitt bästa område.
Ligger inte ringen ungefär vid nuvarande Käglenäs?
Vilken socken tillhör det? Barkåkra?
#1 Låter ju troligt!

Enesgården tycker jag också verkar mycket troligt. Den finns med på den här listan och bör ha varit betydande på 1600-talet.

#6 Finns det två Enegården? För det läget är ju inte samma som på andra kartan?

Jag håller med om ringen borde legat närmare vägen på 1684-kartan.
Tre alternativ:
1. Ringen ritades inte in korrekt
2. Ringen representerar ägorna och stämmer då
3. Det finns flera Enesgårdar eller att det står något annat på 1684-kartan

#10 Ja, det var tydligt!

Om skalan på 1727-kartan stämmer borde gården ligga ganska exakt 800 meter från bron (1350 alnar x 0,5938 m = 802 m). Där ligger ingen gård idag. Däremot ligger det ett antal gårdar längs vägen (se bild). Enesgårdens storhetstid var antagligen på 1600-talet. I början på 1700-talet står den fortfarande nämnd brevid Errarp även om den i 1727-dokumenten kallas Errarp 17 (ref)

När Stjernsvärd skapade farmen Kelliehouse la han samman ett antal gårdar, däribland Ärrarp nr 17/Enesgården nr 1. Den kan alltså kanske ha levt vidare en tid som en arrendegård eller torp under Kelliehouse. Å andra sidan skapade ju Stjernsvärd farmerna för att han trodde på stordriften i uppodlandet av slätten.
#12 Vi får väl bekosta en arkeologisk utgrävning…
#13 Intressant. Var hittade du den uppgiften?

Att Enegården ingick i Kelliehouse framgår av Skånes ortnamn, sid 31 (boken som citeras i #1). Nr 17 Ärrarp, 1/4 mantal insockne frälse under Ängeltofta,bestod av "nödig åker och äng med saltsjöfiske", som lantmätare Gillberg 1767 skriver i "Historisk, oeconomisk och geografisk beskrifning öfver Christianstads län uti hertigdömet Skåne".
#15 Tack!