Annons:
Etikettövrigt
Läst 1974 ggr
KjellRu
2009-05-09 21:56

Konfirmation

Hejsan alla! Idag har jag varit med om något riktigt fint och stämningsfullt.

Jag har varit på mitt barnbarns konfirmation i Ängelholms kyrka. En fantastisk upplevelse, att få se hur frimodig dagens ungdomar är.

Men man kan ju inte heller låta bli att tänka på sin egen konfirmation i början av 1950- talet. Hur det har förändrat sig, till det bättre. Jag skulle villat sett vår präst om vi hade kommit in med fotboll, innebandyklubba, pingirsacket, hopprep och börjat använda dessa framför altaret! Eller att alla ungdomarna agerade på olika sätt genom uppläsning och sång. Eller nattvarden, där alla, ung som gammal gick fram och tog emot denna.

Tack alla konfirmander för en fantastisk fin dag.

Hur minns Ni som läser detta Er konfirmation?

Annons:
AndersE
2009-05-09 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min grannes dotter har också konfirmerats idag. Själv har jag varit på stor dansshow på Jarl Kulle-scenen och sett min äldsta dotter tillsammans med en massa andra ungdomar framföra fantastiska dansnummer.

Eftersom jag är lite yngre än dig, men betydligt äldre än dagens konfirmander är min minnesbild mest lik din. Jag minns ändå själva undervisningen som ganska öppen, med utrymme för olika diskussioner. Vi hade ett formellt förhör men hade fått ut en frågelista så med en gnutta förberedelse behövde man inte vara nervös. Det var ändå rätt stelt i kyrkan.

Mina söner, samt syskonbarn, har konfirmerats de senaste åren och jag har ungefär samma uppfattning som du. Med lite variation har det varit trevliga glädjefulla tillställningar i kyrkan.

På bilden är den högra konfirmanden jag!

Farwuq
2009-05-17 11:35
#2

Jag konfirmerades i samma kyrka 17/7 71.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MadsG
2009-10-02 17:34
#3

Jag blev konfirmerat i Ängelholms kyrka 1959.

Livis
2010-02-06 01:37
#4

För min del var det i Rebbelberga kyrka. Prästen hette Entorp. Han fick heta Tvåtorp.

Upp till toppen
Annons: