Vykort över Skälderviken vid Rönneå
Jag har lagt upp 21 vykort, från 1902 till 1958, över Engelholms Hamn, Skelderviken, Skälderviken och Rönneå i ett webbalbum på Picasa. Jag tar gärna emot hjälp att ta bort några frågetecken om ålder på de kort som är oanvända eller som har oläslig stämpel.
Korten finns här
Klicka på pausknappen och sen på pilarna för att styra bläddringen.
Vykort gillar jag och samlar själv. Bland dina gillade jag särskilt det riktigt gamla där man ser tåget komma från stan.
"Skickatdatum" är ju bra som "senastdatum". Jag såg att det fanns några dubbletter, varav det ena var opostat.
Har du särskilda frågor kring något kort kan du ju lägga upp det här och se om det finns kunskap.

Det finns inga dubbletter men paren 11, 14 och 13, 19 har nästan identiska vyer. 11 ser på kvalitén ut att vara äldre.
Postat datum är tyvärr bara "senastdatum". Jag har några dubbletter där postat datum skiljer med 15 år.
Jo, jag menar att motiven/bilderna är desamma.
Jag har själv vykort där man ser att samma ursprungsfoto givit fyra-fem ganska olika vykort. Olika utformning, samt olika koloreringar.

En konkret fråga jag har är när bron vid åmynningen (bild 13, 19) fanns och när den var trasig (bild 17)? Jag har ett minne av att jag läst att isen tog den något år. Fanns bron fram till småbåtshamnen byggdes?
På bild 19 ser man elledningar till järnvägen men jag ser inte dom på bild 13. När elektrifierades järnvägen?
Tittar man noga på pirbilderna (bild 11, 14) ser man, vilket jag inte noterat tidigare, att dom är tagna från olika pirar.
I hembygdsboken 1993 står en del om Skäderviken.
Där står att isen tog gångbron 1966 och ersattes av ett provisorium 1968 samt av nuvarande i början av 70-talet.

Den första gångbron från Skälderviken över till klitterna byggdes 1934. Den ersatte då en linfärja. Ett kallbadhus anlades söder om pirarmarna. Det första badhuset kom redan 1879/80, men husen var illa utsatta för väder och vind och förstördes flera gånger. Redan från början ordnades båtar över till badhussidan, och linfärjan togs förmodligen i drift något av 1800-talets sista decennier. Gångbron lär ha förstörts under en av de hårda krigsvintrarna, men eftersom militären behövde komma över till bunkern på klittersidan, så återuppbyggdes bron snabbt.

Bild 4 och 7 bör vara ungefär likåldriga, 1905 eller lite senare. Bild 5 borde väl vara ett parti i Kägleån, kanske en bit uppströms Östra kvarn? Bild 12 verkar åtminstone sent 20-tal - nog ser det ut som om Klitterhus är på plats? Möjligen är båten "Rönneå", den f.d. "Starby hosta", som fanns i drift mellan staden och Skälderviken till 1930. Bild 17 är alltså äldre än 1934, det år då bron var på plats. Det lilla huset som det står "RS" på byggdes redan 1907, men de väntande på hitsidan av dragfärjeläget ser betydligt modernare ut - ledigt klädda ungdomar cirka 1930! Bild 19: bron ser väldigt ny och fräsch ut, så bilden bör vara från cirka 1935.

Nej, det är som Anders skriver i #5 - efter att isen tog bron anlades ett provisorium på den nuvarande Hamnbrons plats, och sedan byggdes dagens bro samtidigt som småbåtshamnen anlades, 1970/71.

Då borde bild 22 vara tagen efter 1966 då bron försvann. Kvalitén på bilden gör att den ser äldre ut.
#10 De gamla broarna låg mycket närmre utloppet än de nyare.

Rättelse av #9: Den nya bron stod klar i april 1970. Småbåtshamnsbygget pågick för fullt.

#13 Jo, men jag vet inte hur.

Jag har frågat en som prövat! Jo, bron var öppningsbar i det smala partiet mellan de mittersta stagen. Man lär ha fått låna en nyckel i cafét, så man kunde låsa upp öppningsanordningen. (Det lär nog finnas folk kvar som minns mer exakt hur det gick till - om man t ex fick dra eller veva undan den brobit som behövde flyttas). Men öppna kunde man alltså!

#13 Båten som ligger alldeles intill bron vid Norra fästet ser ut att vara utrustad för pålning av bottengarnspålar.Några bottengarn syns inte i bild, kanske bortretuscherade eller så fanns dom närmare Sibirien / vikens Norra strand.

#17 Fiskarbröderna Andersson, som bodde och hade bottengarn i Skepparkroken, hade sin pålningsbåt där på 50- och 60-talet. Jag kan tänka mig att båten delades med andra.
Jag kommer ihåg bottengarn vid havsbaden men inte var dom låg. Kortet är säkert inte retuscherat. Västkustbanan elektrifierades 1936 så kortet är från 1936 eller senare.
Jo, det var en klaffbro.
Jag har varit med att öppna den vid några tillfällen. Vi brukade vara en på sjösidan och två på andra sidan.
Man öppnade två grindar, vilka var inbyggda i räckena, och vek dem inåt bron, och stängde av bron för gångtrafikanter från sjösidan. Han som var på sjösidan lyfte upp klaffen och de andra drog i räckena. Det fanns en motvikt som underlättade lyftet.
För att få ner klaffen, klättrade man uppåt någon meter utmed räcket och tyngde ner den.
En träställning med talja och rep gjorde det mycket enklare och lättare att öppna och stänga bron.
#19 Så trevligt med uppgifter från någon som var med!

Trevlig länk!
Då bör ju bilden vara tagen mellan 1936 och Per Albin linjens tillkomst under krigsåren. Något Ksp Värn syns ju inte i bilden (och badhytterna på stranden hade nog inte fått vara kvar i skottfältet).
Å andra sidan hade nog inte bilden blivit godkänd med några militära installationer synliga. På vykort brukade man ju kunna läsa "Godkänd av Försvarsstaben" eller något liknande.
Kanske tillkom detta först under kriget?