Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 3010 ggr
AndersE
2010-02-13, 19:02

Fotografer vid sekelskiftet

I församlingsboken 1899-1909 som finns hos SVAR många fotografer på Falken 55, vilket bör vara sista huset på Storgatan innan Nybrogatan.

Jag hittar:

• Julius Gellberg, jude (står så i boken!) född 1875 i Kristianstad, flyttade till Ystad -00.
  • Ellen Nancy Johansson, född -1869 i Hede, Göteborg och Bohuslän. Kom från Varberg -99, flyttade till Ystad -00. (Gissningsvis anställd av Gellberg och följde med vid flytten.)
  • Maria Elisabet Hammarbäck, f. 1874 i Oskarshamn. Kom därifrån -05, flyttade åter dit -06.
  • Ivan Ludvig Persson, f. 1881 i Gråmanstorp. Kom därifrån -06, flyttade tillbaka -07.
  • Ester Lovisa Sundström, f. 1878 i Norrköping. Kom därifrån -07
Annons:
AndersE
2010-02-13, 22:06

I nästa församlingsbok (1909-1919) som också finns på SVAR står det att Falken 55 motsvarar Nybrogatan 5.

Nybron tror jag byggdes 1904 och först därefter lär Nybrogatan fått sitt namn.

På gamla vykort - som det här fina handkolorerade korte t- syns fotoateljén i översta våningen. Kortet taget från norr mot söder, Stadsparken till vänster, Nybrogatan till höger. Flera av husen i bild finns ännu kvar så även nutida besökare i staden kan känna igen sig.

AndersE
2010-02-13, 22:08

Fotoateljén. När kortet togs var det nog några år in på 1900-talet och Sw. Swensson var fotografen!

AndersE
2010-02-13, 22:19

I boken 1909-1919 hittar jag på Falken 55:

• Ester Lovisa Lundström, f. 1878 i Norrköping (fanns i förra boken…) Flyttade till Kristianstad 1910.
  • Inger Elvira Larsson, f. 1889 i Förslöv. Kom från Kristianstad 1910, flyttade till Ystad 1911.
  • Gustaf Adolf Brink, f. 1883 i Höja, kom från Kristianstad 1911, flyttar inom staden till Örnen 4a (södra delen av Storgatan, ett hus som min farfars far ägde vid denna tid) 1915 och sedan till Vakteln 7 - Järnvägsgatan 7 - 1917. Brink är för mig den store Ängelholmsfotografen, med ateljé på Stortorget och en rätt central gestalt i stadslivet första halvan av 1900-talet.
AndersE
2010-02-13, 22:24

Någon borde doktorera på ämnet fotografer kring förra sekelskiftet.

Bl.a. fascineras jag av att det här var ett av de första möjligheterna för kvinnor. Vi har många, många duktiga kvinnliga fotografer vid denna tid. De blev fotografer och ofta egna företagare. Ett modernt, tekniskt avancerat yrke, som uppenbart passat kvinnor bra.

Jag tror många kvinnor tack vare fotografyrket skaffade sig ett ekonomiskt oberoende och en social ställning.

Av det lilla jag tittat på ovan ser man också att det var ett yrke där man flyttade omkring mycket. Kanske arbetade man för olika fotografer innan man kunde starta eget? Fanns det hantverksregler kring detta? Var man lärling? Kunde man bli gesäll och mästare?

Som sagt - ett ämne för en doktorsavhandling!

bokesliden
2010-02-13, 23:01

#4 kanske ett framtida forskningsprojekt. Tanken har funnits tidigare, men annat har kommit emellan…Oskyldig

Men fram tills dess skulle vi kanske starta separata trådar för varje fotograf? Att veta när en fotograf verkade i staden skulle ju vara till stor hjälp för alla som sysslar med gamla fotografier från trakten.

Inte minst är det intressant att se hur fotografernas logotyper har ändrats under åren. Kan dessa dateras kan man få mycket hjälp med att avgöra när ett fotografi är taget.

AndersE
2010-02-13, 23:17

#5 Absolut!

Jag letade efter Cecilia Carlsson och kom på att jag sett flera på Falken 55. Hittade ingen Cecilia, men tänkte att jag listar dem jag hittar…

Det är ju inte alla fotografer som fått sitt namn på kartongen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: