Annons:
Etikettbarkåkra
Läst 2933 ggr
Tordmulen-11
3/8/10, 12:53 PM

Bjäre Strand?

Peab vill döpa ett nytt bostadsområde mittför gamla F10 till "Bjäre Strand". Argumentet är (enligt artikel på HDs hemsida 22 feb) att Bjäre "är ett varumärke som utlovar en upplevelse och en känsla som attraherar och kittlar. Området där de nya bostäderna ska byggas har alla kvaliteter som kan tillskrivas Bjäre, naturen, havet, kulturen och människorna."

Jag tycker namnet "Bjäre Strand" känns väldigt sökt. Namnet på området har i planarbetet hittills varit "Stenelid", ett namn hämtat från rekognosceringskartan 1820. Området är ju en utvidgning av Skäldervikens samhälle. Att använda "Bjäre" bara för att platsen har de "kvaliteter" som Peab räknar upp verkar konstigt. Visserligen är det Bjäre härad, men bara ett litet hörn nere i sydväst, långt från Bjäres centrala och typiska delar. Bjäres verkliga stränder ligger norr om Vejbystrand och längs kustreservatet förbi Torekov och Hovs hallar. För övrigt ligger Peabs "Bjäre Strand" inte ens vid havet…

Annons:
MadsG
3/8/10, 1:09 PM
#1

För mig är sommaren i Bjäre. - Storahults strand, ranarps strand, segelstorpsstrand, Öllövsstrand, Glimminge Plantering, m.fl. trevliga sommarstugeområden.

Området  Bjäre Strand låter inte tilltalande.

AndersE
3/8/10, 1:28 PM
#2

#0 Jag reagerade ungefär likadant. Jag förstår att PEAB vill använda namnet. Det fungerar säkert bra i annonser i Stockholmstidningar, men jag tycker inte det är ett passande namn på detta område.

RagnarLarsson
3/9/10, 10:13 PM
#3

Skeldervikens Byalag har protesterat mot namnet genom en skrivelse till Byggnadsnämnden.

Jag håller med om att Bjäre Strand är olämpligt, men jag förstår att PEAB inte vill använda Stenelid. Barkåkra borde fungera bra.

Upp till toppen
Annons: