Annons:
Etikettbarkåkra
Läst 1764 ggr
RagnarLarsson
2010-03-27 01:37

Barkåkra kommer inte att bli sig likt

Nu är den nya versionen av den fördjupade översiktsplanen för Barkåkra ute

Annons:
Farwuq
2010-03-27 19:58
#1

Det är ganska stora projekt som visas. Är inflyttningen stor till Ängelholm?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
2010-03-28 00:05
#2

#1 Ja, men den skulle kunna vara större. Kommunens marknadsföring - som jag uppfattar den - går ut på att få företag att etablera sig här och människor att flytta hit. Det är betydligt lättare att hantera en kommun med en lagom ökning nettotillskott av inkomster…

Det enda hindret är väl i stort sett tomtmark. Efterfrågan på bostäder är större än tillgången. Det hindrar inflyttningen och ger relativt sett höga bostadspriser.

Så det läggs mycket energi på att hitta ställen där det går att bygga nytt.

Så tolkar jag bakgrunden till #0, men jag kan ha fel.

RagnarLarsson
2010-03-28 00:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I förordet till planen står att kommunen vill leva upp till sin målsättning om att öka invånarantalet med 300-400 personer varje år. De senaste 10 åren har ökningen varit mycket blygsam och den är helt baserad på inflyttning. Se tabell.

Farwuq
2010-03-28 12:50
#4

Där ser man där ser man. Allt expanderar, undras varifrån alla människor kommer, läget är det samma här i Lund.

Jag ska vid tillfälle fråga min gamle bekant i kommunen (Ingvar Eriksson) hur läget och planerna är i Ängelholm, det är ett tag sedan sist.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
2010-03-28 14:55
#5

#4 De kommer väl från mindre attraktiva landsdelar…

Flört

Sen har vi ju också en viss befolkningsökning i landet. Och jag tror också att människor vill bo "större" idag.

RagnarLarsson
2010-03-28 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bostäder är viktigt, men för att få inflyttning till en kommun krävs i första hand arbetstillfällen på lämpligt avstånd.

Efter skolan flyttar eller stannar ungdomar beroende på om det finns utbildning och jobb inom kommunen. Pyramiden (bild) från Kommunfakta visar att åldern 20-30 är underrepresenterad i Ängelholm och är det sannolikt i de flesta andra mindre kommuner. Då blir det extra viktigt att skapa goda förutsättningar för inflyttning.

Annons:
AndersE
2010-03-28 17:39
#7

#6 Fast en av de största fördelarna med Nv Skåne som jag ser det är de korta avstånden. Det finns hur mycket som helst inom 10 mil.

Själv trivs jag bra att bo här, men mitt jobb finns elva mil bort. Mitt förra jobb var 6 mil bort och det dessförinnan 4 mil bort.

Farwuq
2010-03-28 18:30
#8

Följer inte pyramiden den vanliga förändringen av generationer, många 40-talister, få 50-talister och åter många 60-talister?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
2010-03-28 19:37
#9

#6 och #8 Intressant. Undrar om det finns sådan statistik så att man kan se hur olika åldersgrupper dominerar i olika kommuner.

Man tänker sig t.ex. att Båstad har många pensionärer.

RagnarLarsson
2010-03-28 20:37
#10

#8 Delvis är det så. Det svarta strecket i pyramidbilden visar riksvärdet.

AndersE
2010-03-28 22:32
#11

#10 Aha, tittade slarvigt.

Ett lätt överskott av äldre och underskott av yngre. Det kan vara ett resultat av bostadspriser. Man skaffar sig första bostaden i billigare kommun, men flyttar hem som gammal välställd pensionär?

Upp till toppen
Annons: