Annons:
Etiketthistoria
Läst 2253 ggr
AndersE
2009-03-16, 23:15

Marknad 1908

Jag måste ju testa mina nyvunna kunskaper!

Samtidigt som jag kan tipsa om en filmskatt på SVT:

Annons:
AndersE
2009-03-16, 23:17

Undrar vad det egentligen finns för riktigt gammal film med Ängelholmsanknytning?

På jubileumsfilmen från 1966 finns en liten snutt från jubiléet 1916.

Är det någon som vet var det kan finnas gammal film om/från Ängelholmsbygden?

AndersE
2009-03-16, 23:20

Det har ju funnits marknader på många håll i Ängelholm förr om åren. SVT-filmen ger en härlig inblick i hur det kunde se ut!

AndersE
2010-04-06, 22:00

Jag lyfter upp denna! Härlig film och min undran om ni känner till gammal Ängelholmsfilm kvarstår…

Jerlerup
2010-04-07, 06:10

Har du sett om A.C Olssons samling innehåller nåt? Det är i och för sig 30-talet, men det kanske är intressant? Andra kommuner i Skåne har använt material från samlingen.

http://sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/sokresultat/?searchword=%C3%A4ngelholm&type=Story&match=Contain&prom=False

T.e.x denna:Gunnar Wallins samling (193-?)

Längd: 21 minuter Mer Produktionsland: Sverige Handling:
Filmerna i Gunnar Wallins filmsamling är framförallt inspelade på 1930-talet, undantaget är en film inspelad 1948 i samband med Gunnar Wallins 50-årsdag. I samlingen ingår film från bland annat Ängelholm, firande av högtidsdagar och utflykter exempelvis vid Ängelholms Havsbad.

Som Höganäsare i grund och botten är jag nyfiken på denna filmen:

Fler titlar: Sieurins Bilder (1901)
Regi: Emil Sieurin
Filmtyp: Sammansatt film
Produktionsland: Sverige
Handling:
Bilder tagna år 1901 av Emil Sieurin som under åren 1899-1929 var verksam vid Höganäsbolaget.Innehåll: Vid ingången till brukskontoret. Tegelslagning i Höganäs. Tegellastning i Höganäs. Skorstenen faller. Dans i Höganäs Tivoli. Höganäs musikkår. Karusell i Höganäs vid Michaeli marknad. Tennis. Brandkåren i Hälsingborg. Militären kommer. Stenbocksstatyns avtäckning i Hälsingborg. "Tapperheten" sjösätts i Malmö.

AndersE
2010-04-07, 21:39

#4 Det låter intressant. Undrar hur man gör för att få se dem, mer än att önska att de visas på duk…

Det verkar inte som att de är digitaliserade.

Jerlerup
2010-04-08, 07:25

Om viljan finns kan man relativt enkelt digitalisera filmerna. Det kostar lite men med tanke på jubileumet borde det gå att ordna. Om inte annat skulle du kunna försöka samla några intresserade och ringa några företagare, tex några av de som sponsrar hembygdsparken, och försöka få pengar till att göra det.

Kanske kommunen också vill det?

Man kan ju sälja filmerna och arrangera visningar och få igen en del pengar för det.

Ring de som har filmerna först och få en prisuppgift: http://www.sfi.se/sv/svensk-film/Filmarkivet-i-Grangesberg/

Berätta gärna här hur det går!

:o)

Annons:
Upp till toppen
Annons: