Annons:
Etiketthistoria
Läst 3048 ggr
RagnarLarsson
2010-04-09 23:48

1600-tals resa från Engelholm till Bjäre

En 1600-tals resa från Engelholm till Bjäre kan man göra här

Annons:
AndersE
2010-04-10 01:00
#1

Vilken trevlig artikel!

Jag bor ju själv på Storgatan och har tänkt på just detta att det så länge var en viktig väg även för långväga resande. Och att bara en liten bit norrut vid Rebbelberga kyrka delade sig vägen i tre viktiga delar mot olika resmål.

RagnarLarsson
2010-04-13 01:03
#2

Tack!

Man kan spekulera i hur gamla de mindre vägarna kan vara.

Så länge byarna och gårdarna har funnits och så länge man har använt vagnar som dragits av djur bör det ha funnits vägar. Och det är lättare att underhålla och förbättra en väg än att dra en ny väg.

Hur länge har man då använt vagnar som kräver väg i Skåne?
Romarna var mästare på att bygga hållbara standardiserade vägar men när började man i Skåne?

Någon historiskt kunnig kanske kan svara.
Min gissning är 1000-talet men det kan ha varit mycket tidigare.

AndersE
2010-04-13 01:41
#3

#2 När behovet av vägar för vagnar kom gjorde man säkert också så att man utgick från gamla vägar, dvs stigar som man gått på.

Visst är det fascinerande att tänka sig att en människas val av promendväg för kanske tusentals år sedan styr var dagens landsväg går.

Jerlerup
2010-04-13 09:41
#4

Finns det några rester av den gamla vägen som går att fotografera eller dokumentera? Det är ofta så med gamla vägar. Jag åker ofta förbi gamla riksvägen från Stockholm till Södertälje och kikar på några av de gamla vägstreckningarna då. Ps. Vägen mellan Ängelholm och Brunnby och Kullen är inte samma idag som på 1700-talet. En del gamla sträckningar har dokumenterats och ligger på några ängar mellan farhult och Jonstorp

AndersE
2010-04-13 11:46
#5

#4 Ofta sker det ju ändringar här och var. Ibland kan man se förändringarna. Fast som regel följer vägarna huvuddragen.

Ett klassiskt exempel som ofta varit med på olika ställen är vägen äver Hallandsåsen. Dagens E6 är tredje "försöket" och på ett ställe finns alla tre, nästan helt intill varandra.

En väg där jag tycker det är kul att leta spår är vägen från Barkåkra ut till Vejbystrand. När jag var liten slingrade den sig fram. Idag är den tämligen uträtad, men här och var ser man rester av gamla vägen.

Ronny-K
2010-04-19 18:33
#6

Vid Luntertun finns ju resterna av en bro-vadställe (Ryna Bro). Undrar hur vägen gick på sydsidan av denna. Närmare kusten innan sandflykten?

Annons:
Upp till toppen
Annons: