Gissningsdags!
När jag var ung gick jag omkring och dokumenterade lite grann men då film var dyrt så tog jag inte så många bilder tyvärr. Men denna kran tyckte jag då var värt att fotografera och min fråga är nu: kan någon gissa var den stod i Ängelholm? Det är inte på privat mark och det är i centrum. Bilden borde vara tagen tidigt 70-tal om det kan vara till hjälp.
Svårt. Varken kran eller grind väcker några minnen. Huset verkar ha försänkta källarfönster.
Vad menar du med centrum? Jag tänker mig området kring Nya torg?
Det är en god tanke men inte helt rätt. Det är svårt det begriper jag men det är ju bara för skoj skull och för att få folk att fundera lite. Nu när jag tänker efter så är det nog så att bilden är lite tidigare tagen än vad jag trodde. Nu mindes jag att jag vann första pris i en fototävling i Ängelholms fotoklubb med just denna bilden eller en i en annan vinkel i alla fall och jag var med i klubben från mitten/slutet av sextiotalet. Det är faktiskt lite mera centralt än vad man kan tro.
OK, då tänker jag mig Storgatan, söder om Stortorget och på västra sidan.
Någonstans på Östergatan
Ja det börjar närma sig men det är ju å andra sidan inte så svårt när jag berättat att det är centrum. För att fortsätta den omöjliga uppgiften att gissa så kan jag ge en ledtråd till som säkerligen leder till lösningen snabbt. Anders Ringborg ägde huset en tid jag vet inte hur många som känner till detta men troligen vet några som är med i Engelholmiana det. Det är/var ett känt ställe förresten och alla Ängelholmare känner till det.
Efter att ha googlat gissar jag på Hotell Thor :-)
#6 Ja, visst måste det vara det. En grind från baksidan in mot trädgården?
Jaaa, jag glömde bort att google vet allt… Synd bara att jag på den tiden inte tog mera bilder men det är lätt att vara efterklok. Men kranen var snygg. Sen hörde jag att den hamnade bakom det gamla rådhuset i dekorativt syfte men jag har inte sett den där. Troligen var det väl någon som tog hand om den. Man ser ju lätt att huset var lite eftersatt och det revs ju också snabbt efter det att jag tagit bilden.
#8 Man får glädjas åt det man gjorde istället för att grämas åt det man inte gjorde.
Trevlig bild!
Jag har för övrigt några äldre bilder från Thor som jag ska visa vid tillfälle.
Låter kul. Är det dina egna bilder eller vykort?
#10 Jag har fått några bilder från ett barnbarn (tror jag) till Anders Ringborg.
Jag minns Thor från barndomen. Skylten som jag då tyckte var stilig - jag var väl fem år och så minns jag doften utanför. Dofter sitter bra i minnet och det var en slags matlagningsdoft som var lite sursöt på något sätt. Kan inte komma på vad det var och har inte heller känt denna doft sedan dess. Kanske skulle vi diskutera vilka dofter man minns från Ängelholm det kunde leda fram till många minnen man vill dela. Jag har ju jobbat en sommar på Grönvalls och bara där blir det ju en hel bok av dofter att diskutera.
Biologer och vetenskapen påstår att just doftminnet är det äldsta och det mest ursprungliga hos människor. Det är därför spädbarn har en snuttefilt och det sista en alzheimerpatient minns är dofter. Jag själv ligger närmare det senaste exemplet.