Annons:
Etikettängelholmsbygden
Läst 11527 ggr
Ronny-K
2010-06-05, 22:45

Platser du varit..

Men som inte längre finns men du minns. Min lilla lista ser ut så här, troligen tillkommer fler när minnet tillåter..

-Hotell Thor. En ung man fick se på menytavlan att man kunde få Ris a' la Malta. Veckopengen räckte, men besvikelsen blev stor. Smakade inte alls lika gott som den mor gjorde till Jul.

-Caffe' Rönnevik. Minns att golvet gungade när folk gick fram till den lilla disken vid sidan om pianot. Luktade unket.
Kaffet var gott enligt föräldrarna. Det fanns 2 gröna träekor man kunde hyra.

-Gamla Folkets Hus. Julskyltning och någon slags julbasar. Mor köpte en ljusstake i en hjärtformad korg med vitmossa av en granntant. Samma kväll brann den upp efter att ha blivit bortglömd. Far släckte med en kanna Te, men bordet hade fått ett innbrännt hjärta.

-Biografen Scala. Första minnet, Husmorsfilm med mor och mormor. Ingen höjdare. Såg många filmer i ungdomen, men ingen jag minns. Ganska sunkig biograf med dåliga stolar.

- Konfektasken. Godisbutiken med stort G. Kronblom fyllde tålmodigt godispåsen.

-Restaurang ? (Jag minns inte vad den hette nu). Storgatan V sida nära vita räck. Idag Pizzeria men då svensk restaurang med "gammaldags" servitriser. Utmärkt biffstek med lök.

Annons:
Ronny-K
2010-06-05, 23:01

-EPA. Godaste mjukglassen i stan..

-Gamla Polishuset (Kronohäktet). Jag och kompisen bärgade en gammal halvdränkt eka som kom flytande vid Villan. Vi länsade den och lyckades ta oss till Laxenbryggan nedanför polishuset. Vi anmälde fyndet i förhoppning om hittelön eller att få ekan om ingen hämtade den.
Den låg kvar vid bryggan tills den sjönk, så gjorde även mitt förtroende till myndigheter.

-Caffe' Iris. Mera öl än kaffe vad jag minns. Inget vidare kaffebröd.

Ronny-K
2010-06-05, 23:22

-Griffo Grill. I passagen där det idag ligger en kinesrestaurang. Pulvermos från maskin, smaklös korv på stekbord, saftblandare på disken, jukebox samt massor av cigarettrök.

-Möllers Charkuteri. Vid Storgatan vid sidan om gamla apoteket. Fick alltid någon prinskorv som tilltugg när mor eller mormor handlade. Sågspån på golvet.

-Vinkällaren. I källaren under Allercrantz Caffe'. Länge ett av stans då få vattenhål. En stor stark o en tjock skiva rökt medwurst inlindad i en servett var standard, om man nu inte hade sällskap som drack Kir..

Ronny-K
2010-06-06, 00:10

-Gamla Systembutiken. I hörnet Vaktgatan-Östergatan. Har aldrig handlat där, men minns att flaskorna rullades in i gråpapper. Sura tanter.

-Thebrödsbageriet. Järnvägsgatan på hörnet vid Röda Kvarn. Stans godaste vaniljbullar.

-Akvariebutiken. Då stadens enda, belägen i en källare på Vaktgatan.
En gammal man sålde Guppys, Svärdbärare, Black Mollys, Scalarer o annat till entusiastiska unga amatörer.

Ronny-K
2010-06-06, 00:12

#0 Restaurangen vid vita räck. Var det Lillgården den hette?

kalleb
2010-06-06, 01:22

Ja! Lillgården hade en jättfin skylt.ljusblå bakgrund med en kock i neonslingor.

AndersE
2010-06-06, 01:50

Kul! Jag är nog något år yngre än du. Minns inte allt…

#0 Vill minnas att jag ätit våfflor på Café Rönnevik. Kronblom på Konfektasken minns jag mycket väl; "Ja, tack…"

#3 Den akvariebutiken minns jag bara som stängd, men med djur som sprang lösa i affären.

Minns däremot den andra på Östergatan som ännu finns men med nya ägare. Då var det en F10-tekniker som hade den. Han tillverkade egna akvarier. Ett sådant hade jag i många år.

En egen favorit är Varuhallen, Storgatan, på Wilhelmssons tid. Det var himmelriket!

Annons:
Ronny-K
2010-06-06, 08:44

#6 Ja Varuhallen var och är en favoritbutik. Som ung fiskare gick man ofta dit för att kolla "dragen". Nya "Napp & Nytt" från ABU Svängstad var favoritlektyr.
Ibland hade man råd att köpa ngn flygplansbyggsats.

Jag har 2 kvar någonstans i gömmorna. En B-24 Liberator. Farsan gick vakt vid några sådana som nödlandat i Sverige i krigets slutskede. Han tillverkade en klackring av det för honom nya materialet plexiglas. Har den kvar, men tyvärr har den spruckit.

En Arado Ar 196. Fick den i julklapp av min kompis L.O. som tyvärr gick bort i unga år.

De har hängt med i alla flyttar. Har inte haft hjärta att kasta dem.

Ronny-K
2010-06-06, 11:23

Några till..En del har diskuterats här förut, men de får hänga med ändå.

- Felbes Charkuteri. På Höjavägen några hus V om Nisses Konditori. Snälla människor, det blev en o annan prinskorv där med liksom hos Möllers. Mor brukade ibland köpa mig en bit Ädelost (blåmögel) som jag älskat sedan jag var en liten parvel.

- Rosenholms Caffe'. Vid Carl XV's bro. Servering inne och under sommaren även i trädgården ned emot ån. Har en del foton hemma i Sverige med tegelbruksarbetare på fackföreningsfest där. Måste ha varit mer än Caffe' vid den tiden?? Eller var det en privat tillställning med andra regler för utskänkning?
På tal om uskänkning minns jag att min far berättade att Hotell Thor hade sommarsevering i trädgården ned emot ån. Även arbetsklädda tegelbruksarbetare kunde ta en "Sväng" där utan att ngn höjde på ögonbrynen.

- Drätselkammaren. Gamla stadshuset på Storgatan, ingång från gårdssidan. Gick med mormor för att betala räkningar. Tyst som i graven liksom på Telegrafen, folk dök upp bakom frostade skjutfönster. Skrämmande för en liten parvel.

Ronny-K
2010-06-06, 12:28

Är det ngn som har ett minne av restaurang Rönne på Vaktgatan nära Grönvalls? Det fanns enligt min far både 1a o 2a klass, skillnaden vet jag inte. Klädsel, pris, men mest troligt om du hade pengar.
Vad jag har hört av min far var det så att;
Med dåtidens alkoholpolitik kunde du bara beställa en drink (3 som gräns tror jag ) om du beställde mat. Billigast var en ostmacka som ingen åt. Samma ostmacka återföddes till nya kunder lite torrare o krokigare o ibland med en cigarettfimp under.

AndersE
2010-06-06, 13:06

Jag minns inte Rönne, men har sett den på vykort.

Historien om den återanvända smörgåsen finns nog från alla restauranger från tiden…

annsofi
2010-06-06, 14:52

Jag minns också Gamla Folkets hus; där gick jag mannekäng, som barn, för Ekbergs damklädesaffär Cool 

Ekbergs damklädesaffär; fanns på Storgatan 48. Idag finns det en annan damklädesaffär i lokalen.

Dahlmans konditori; ett kondis i två plan. Idag finns Handelsbanken där, med utsikt över torget.

På tal om konditorier, Gartborns; låg i hörnet Storgatan - Rönnegatan. Idag är det en restaurang där.

Bageriföreningen; bageriet fanns på Skolgatan, nästan mittför Centralskolan. Detta bageri hade även försäljning via en gul och brun (är detta de rätta färgerna?) VW-buss som körde runt och sålde bröd, kakor och godis. När chauffören hade stannat bilen på ex.vis Lamellgatan där vi bodde, gick han fram och tillbaka på trottoaren och ringde i en klocka så alla skulle veta att han var där.

Leksaksaffären Ivar B. Jönsson; i hörnet av Storgatan - Nybrogatan. Det var alltid lika spännande att gå in och titta på alla leksaker som fanns i affären. Där köpte jag min Barbiedocka Glad

Roslunds leksaksaffär fanns på Storgatan, idag finns det en restaurang i lokalen. HD/NST finns idag mittför lokalen.

Där HD/NST finns idag hade Sparbanken ett kontor. Hette banken Rebbelberga sparbank? Jag minns inte detta med säkerhet.

Stenbäcks; en affär som fanns på Storgatan 6. Minns inte vad dom sålde, nån annan som minns det? Idag är det en frisörsalong där.

AndersE
2010-06-06, 19:14

Bageriföreningen har man besökt många gånger. Rätt över från skolan, oftast för att köpa en "krämbulle".

Brödbussen minns jag som beige och brun.

Och leksaksaffärerna var man ju storkund hos…

lizzkulla1
2010-06-07, 00:19

I Ängavången fanns två affärer vid sidan om varandra  mjölkaffären som hildur----- hade.

kommer inte ihåg vad hon hette mer   en liten tant med glasögon och pratglad naturligtvis.

gubben wallöf hade livsmedelsaffären,, han fick kräftan och blev alldelse gul sades de , men vad var kräftan   undrade jag som var 5 år då

sjöstrands bageri sålde ju gott fransk bröd   och annat nyttigt bröd

Annons:
Ronny-K
2010-06-07, 09:41

#11 Ja brödbilen minns jag väl liksom Dahlmans konditori. Dahlmans hade rätt fina väggmålningar i varje fall på nedre plan. Tror att det också var PUB på övervåningen en tid.

Minns att det fanns en bank där du beskriver. Men namnet..

Däremot minns jag att det fanns en liten bankfilial på Åsbogatan bredvid Ängelholmshems kontor. Ytterligare en fanns i samma hus som Norra konditoriet (nu Pizzeria Premiere) i Rebbelberga.

#13 Var låg affären i Ängavången?

AndersE
2010-06-07, 12:47

#14 Tror det var Sparbank på Åsbogatan?

Jag minns en affär på Rådmansgatan, en liten livsmedelsbutik. Stängde nog något av de sista åren på 60-talet.

Sjöstrands låg ju länge på hörnan Åsbogatan/Lagmansgatan, mittemot Ville och Inga Bengtssons villa.

KjellRu
2010-06-07, 14:31

Sparbanken på Åsbogatan 36 var ett avdelningskontor till Engelholms Sparbank, vars HK 1964 låg på Storg.56 B.

Sparbanken på Margretetorpsvägen 11 var ett avdelningskontor till Rebbelberga Sparbank vars HK l1964 låg på Stortg.50 B

Har för mig att Lagmansgatan då hade namnet Föreningsgatan,Ville bodd på nr 3?.

Vad gatan hette som spec.affären låg på har jag tappat bort. Tror att det var en Tore Andersson som hade den på slutet, var han inte bror till Olle Andersson som hade spec.affär på Åsbog. 27  ?

Ronny-K
2010-06-07, 16:17

Några till då om vi rör oss i Villanområdet.

- Lijas Caffe & Konditori. Serveringen hade inte så många kunder. Gott kaffebröd, med min favorit. Äpplefylld vetelängd.

-Olle Andersons speceriaffär som KjellRu nämner ovan. Från början var den ju inte så stor, trängdes med en Scanbutik, en Mjölkaffär (Margit?), Liljevists Tobaksaffär, en Herrfrisör Persson samt en Damfrissa.

-Villans Fisk o Vilt. Stort akvarium med svenska sötvattenfiskar. Ägaren Håkansson var ofta klädd i knickerboxers.

AndersE
2010-06-07, 16:22

#17 Liljas var ett stamställe. Åkta gärna dit och handlade även sedan jag flyttat från området.

Villans Fisk o Vilt's akvariefönster var spännande!

Ronny-K
2010-06-07, 20:20

#18 Håller med! Blev det inte Liljas så blev det Nisses som ju tack o lov finns kvar. Nisses färska varma Birkabröd till frukost inhandlade vid ingången till bageriet långt före öppningsdags. Mums! .. men nog inte hälsokost..som allt annat gott.

Gråter

Farwuq
2010-06-07, 23:02

Makalöst, så många (nästan helt) bortglömda minnen ni väcker.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
annsofi
2010-06-07, 23:52

På hörnet Skansgatan - Kullavägen låg Sjölins affär, minns inte vilken sorts affär det var.

Ett stenkast därifrån låg Kullakiosken, utmed Kullavägen. Finns kvar i området men är flyttad en bit.

Ronny-K
2010-06-08, 08:03

#21 Speceriaffär.
Sven Pålssons Cykel o Motor mittemot, Cyklar, Moppar, MC och NSU bilar (någon som minns NSU Prinz).

Kullakiosken låg väl i gränsen mellan Kullavägen o Cirkusplatsen som du skriver. En liten bit bort emot idrottsplatsen låg en minigolfbana.

En cykel-gångstig löpte från Kullavägen förbi golfbanan och några sedan länge rivna hus till Helsingborgsvägen vid Kvarnen-Sandvägen.

Farwuq
2010-06-08, 09:14

Kom den cykelstigen fram nära Arvidssons, de som sålde jorbruksmaskiner?

Jag vill minnas att den gjorden några skarpa 90°:ers svängar.

Obestämd

Ronny-K
2010-06-08, 09:28

Slänger in några till. Går hemma o är sjukskriven-uttråkad. Hoppas jag inte tråkar ut er..Tyst

- Kiosken vid Sibiriens parkeringsplats. Inte den nya med hjul utan den gamla vid rundkörningen. Masonit eller plywood, grönmålad om jag inte minns fel.

-Glasskiosken i Stadsparken. En strut och lite solsken på en parkbänk.

- Blockhuset. I området mellan de 2 södergående järnvägsspåren. Ganska så mitt imellan SJ-Skolan o SJ Bostadshus.
Midsommarfest med Majstång o korvgubbe med låda på magen.
Ett stenkast söder om Blockhuset låg ett antal hönshus.

Ronny-K
2010-06-08, 09:34

#23 Det ringer en liten klocka- Arvidssons, men tyvärr, inget tydligt minne framträder.

Ja det var några krokar på stigen, den gick ju i periferin av cirkuspatsen.

Farwuq
2010-06-08, 12:26

"Kvarnen" var det inte ett tre-våningshus i grått?

Där uppe på andra och tredje bodde Arvidssons, sonen Jan-Börje (tror jag han hette) gick i min klass 3-6.

Ronny-K
2010-06-08, 12:57

#26 Jag minns huset som vitt med brutet tak, men kanske var det grått tidigare.
I tidiga tonåren (f-56) minns jag att jag o min kompis var där och körde modellbilar på en stor bana byggd i källaren. om det var en klubb eller privat minns jag inte. Det var mycket mekande med elborstar, hjul etc.
Intresset varade inte så länge.

Annons:
Farwuq
2010-06-08, 14:34

Visst kan det ha varit vitt, med brutet tak, det stämmer nog. Kan tänkas att jag också har hört talas om bilarna.

Sandvägen, den gick väl över järnvägen (Ängelholm-Åstorp)? Den började vid Skörpinge småskola och gick fram mot huset vi nämnde.

(Själv är jag f-57)

Ronny-K
2010-06-08, 14:51

Om Skörpinge småskola är de låga tegelbyggnader vid Höjavägen som senare blev motorgård så ligger skolan för långt Ö om Sandvägen. Ungefär mitt emot Jägersberg.
Eller är jag helt ute o reser ?

Men visst gick den över Åstorpsbanan.

Farwuq
2010-06-08, 15:19

Nä, småskolan låg vi det som nu kallas för Bäckadalsvägen tidigare Höjavägen. Den låg ungefär mitt emot vägen som gick ner mot Villanskolan, i nordlig riktning, den heter nog Lanshövdingevägen numera.

Någon av skribenterna här vet kanske bättre besked.

Småskolan revs nog 1967-68 eller så, det var en vit byggnad, där gick 1-2.

Den skola du refererar till huserade 3-5, där har jag själv gått 66-69.

(Jag har försökt att lokalisera småskolans tidigare läge på den nuvarande kartan, mycket har ändrats på 40 år)

Ronny-K
2010-06-08, 15:31

Den enda byggnaden jag minns i det området var en liten livsmedels-lanthandel. Huset tror finns kvar. Då hette det väl Höjavägen hela sträckan Höja-Lasarettet om jag inte minns fel - igen.

Farwuq
2010-06-08, 15:45

Jo, Höjavägen gick fram till lasarettet, den slutade vid Esso macken och Karl den XV:s bro på Södra vägen.

På Höjavägen fanns Gustav Karlssons affär (Jag tror den hette så).

Kan det vara Bäckadalsvägen 5?

Ronny-K
2010-06-08, 15:59

Hur låg skolan i föhållande till affären? Tror du har namnet rätt.

KjellRu
2010-06-08, 16:16

Om man kom från lasarettet passerade man Åsbogatan,Planteringsvägen sedan kom Karlavägen på vänster sida, där låg Danielsson Billackering,sedan kom Sandvägen på höger sida och gick ut till Hbg:s vägen.

På hörnet av Sandvägen låg ett äldre rött hus på höger sida. På vänster sida har jag för mig att småskolan låg innan Hagavägen.

Mitt emot Sandvägen låg Eklunda gården,Höjav. 29, har för mig att mejeristen på Ägh:s mejeri bodde här på 60 talet, Erik Svennson om jag minns rätt.

Gustav Karlsson spec affär låg på Höjavägen 35. LIte längre fram på höger sida låg Bokelunds bilrikt,efter detta gick en liten gräsväg upp till höger till en gård där Arvid Andersson bodde.Sista huset på Höjavägen hade nr 61.

Jag var brevbärare på detta område under 60 talet så jag har många minne från detta område,som man inte alls känner igen idag.

Annons:
Farwuq
2010-06-08, 16:31

#33 Skörpinge småskola bör ha legat snett fram mot höger, räknat från handlaren trappa.

#34 Stämmer nog fint. Bokelunds bilrikt, låg det i en fammal smedja eller så? Var det inte här som "50-skyltarna" stod?

Jag hade en polare på Höjavägen 50 (om jag minns rätt) De hette Olsson i efternamn och bör ha bott nära nog mitt emot Gustav Karlsons.

Fanns det någon byggnad som hette "Gustavs minne" där i närheten?

(Det stämmer det är svårt att känna igen sig på kartan, mycket har ändrats sedan man var barn)

Ronny-K
2010-06-08, 16:48

Det stämmer nog med Gustavs Minne, stor viputsad kåk. Gamla Höja- vägens S. sida motsatt butiken. Men som du säger, minnet…..

Försökte kika på gamla flygbilder 39-48, alltför dåliga för att se ngt.

KjellRu
2010-06-08, 17:44

#33 Nej, skolan låg direkt efter Sandvägen,ett vitputsad hus.

Stämmer med 50 skyltar o smedja.

På vänster sida låg Bäckadal gården, tror de hette Jönsson,hade en son Berndt.Det måste ha varit en bra bit efter affären.

Gustavsminne hade nr 46 om jag minns rätt och det bodde en Olsson i 50,hette han Karl? Körde bl.a brödbil på Bageriföreningen!

I 52: an bodde en Palmström och i något av husen bodde kantor Asta Lundgren.

Rätt intressant hur gamla minnen dyker upp, men vad som hände för en månad sedan,har man mycket svårare för.

Har Ni hört namnet "Kola Ivan" som bodde härute, tror det var på Sandvägen.

Farwuq
2010-06-08, 18:32

Karl kan nog stämma, vi kallade honom för Kalle, det var en ganska mager karl om jag inte minns fel, de hade nog en svart Volvo-PV.

Obestämd

Där vid småskolan fanns det några buskiga snår som "unge herr Olsson" på nr 50 kallade för "Videt", där brukade ungarna på småskolan leka.

De hade också en trädkoja i ett stort träd mitt emot skolan.

Kola Ivan, minns jag inte. Men… Vem var det som bodde på Sandvägen i Landshövdinge vägens förlängning. Min far sade att han inte ville sälja huset. Därför slutade Landshövdingevägen som åtevändsgränd i sin östra ände.

KjellRu
2010-06-08, 19:02

#38. Kul det här.. Trädkojan var nog i träden som stod på Eklunda gårdens mark, har jag ett svagt minne av.

Vem som inte ville sälja vet jag inte, kommer inte ihåg om det fanns en liten stig som man kunde köra med cyckel på från Sandvägen till Landshv. På mottsatt håll började Jöns Nils väg.

Kol Ivan jobbade hos Ägh:s Kolinport,Hansson. Han blev ganska svart av sig då han bar ut kolen i korgar,som han tog på ryggen, han hade en säck som hängde över huvudet och ner på ryggen. En mycket trevlig man som alltid hojtade Haj,Haj när man mötte honom,oftast cycklande.

KjellRu
2010-06-08, 19:15

En plats som jag personligen har ett starkt minne till är biografen REKORD på Nybrogatan, det glada 50-talet med alla dessa knuttar som fyllde lokalen. Vilken stämning, helst skulle man sitta mycket långt fram. Det var ju ofta Western filmer och filmer med den finnige Eddie Constantin ?? som var favorit filmer,men även Gerog Formbys.

Med detta har jag bevisat att jag kanske är av en ålderklass. Och ursäkta namnens stavning,men det var filmen som var det intressanta.

Säkert är det mer än jag som efter filmen smugit ner på den vackra Å-promenaden en vacker sommarkväll hållande en flicka i handen. Eller……

Farwuq
2010-06-08, 19:17

Kanske var det han kom med koks till oss och vår värmepanna. Far  köpte koks i både kog och säck.

Glad

Annons:
Ronny-K
2010-06-08, 19:26

Kola Ivan berättade min far om. Alla historier kanske inte lämpar sig för tryck.Skrattande

Flickor o biograf stämmer. Dock inte Loppis, den hade lagt ner.

Ronny-K
2010-06-08, 19:49

# 38/39

Var det det huset som liksom stack ut i Sandvägen? En liten låg kåk som man liksom fick cykla runt gavlen på.

Farwuq
2010-06-08, 19:59

Kan tänkas, jag minns det som ett envånigshus med röd träpanel, (jag kan minnas fel).

Obestämd

KjellRu
2010-06-08, 20:05

#43. Du, är rätt på det, det blev en rätt skarp krök runt husknuten.Staketet gick långt ut. Var det inte gult till färgen? I huset mitt emot på andra sidan, i hörnet till Jöns Nils väg bodde fru Vera Aronsson.

#42. Stämmer helt med alla historier om Kol Ivan, men han var mycket snäll av sig, han hade en otrolig svada.

#41. Säkert att det var Ivan,minns inte fler sådna koks leverantörer på 50-60 talet. Kommer inte ihåg om han körde ut med häst o vagn.

Men på stan kunde man då se en hästtransport som körde ut paket till butikerna.Var det från Bärarelaget eller Ägh:s Transport? Hästen var så stilla och lugn av sig,stod och åt av en säck med hö medan avlastning skedde.

Ronny-K
2010-06-08, 20:18

Min far jobbade ett kort tag  som nyinflyttad Ängelholmare (30 tal) på någon flyttfirma som använde hästtransport. Hästen, en märr, var vad min far kallade en " Pisskula". D.v.s. hon vispade runt med svansen när hon urinerade. Farsan sa att det kunde bli ganska tomt på Storgatan när ekipaget kom…

Skrattande

KjellRu
2010-06-08, 20:26

# 46. Den var jättebra. "Pisskula" det uttrycket hade jag aldrig hört tidigare,fast jag är uppväxt med hästar på landet.

Men några som kunde vispa runt med svansen, det var korna när man satt och skulle mjölka dem.För att undvika lusingarna från dem, band man upp svansen med ett band runt benet på koen.

Nu skall jag på möte med Ägh:s lokalhistoriska förening. Ha en bra kväll alla läsare.

Farwuq
2010-06-08, 21:00

Skrattande

Det är kul med djur.

Annons:
lizzkulla1
2010-06-09, 01:51

#13              vet inte vad gatan heter           men står du vid affärena i dåtiden går du rakt fram en bit  finns lekparken till vänster, står du på lekparken  vägen rakt fram är då borgmästargatan

lizzkulla1
2010-06-09, 01:58

#  2    på grifo grill jobbade ingrid nordh gift med zander nordh

på torsdagarna när remfabriken betalade ut sina löner  mötte jag min kille utan för remmen och sen cyklade vi till grifogrill   korv m. mos och annat gott varje torsdag.

har berättat om kolaivan och hansson som kom med kol-koks till oss på borgmästargatan 5    jag var så rädd för dessa gubbar att dom skulle ta mej i den säcken han bar på ryggen.

i remfabrikens hus där vi bodde fanns en stor garderop i hallen där inne fanns jag tills dessa barnarövare kört

lizzkulla1
2010-06-09, 02:02

TORE ANDERSSON JOBBADE I MÅNGA ÅR HOS OLLE ANDERSSON I AFFÄREN PÅ ÅSBOGATAN      VAR DOM SLÄKT?    MEN TORE TOG ÖVER DEN AFFÄREN I ÄNGAVÅNGEN,   SÅ LÅNGT RÄTT

lizzkulla1
2010-06-09, 02:13

DEN LILLA VITA SKOLAN PÅ HÖJAVGEN NÄSTAN MITTEMOT EKLUNDA

I DEN SKOLAN GICK JAG I KLASS 2 FÖR ALDA LARSSON,, SAMMA KLASS OCH FRÖKEN BÖRJADE JAG FÖR I SKÖRPINGE  STORSKOLA  ELLER VAD DEN KALLADES FÖR . DEN LILLA VITA SKOLAN HETTE  SKÖRPINGE SMÅSKOLA ÅR   1954

KLASS 1-2 FÖR ALDA LARSSON    KLASS 3-4 FÖR ULLA DAVIDSSON  GIFT MED ARNE NILSSON I ÖRKELLJUNGA.    I HÖJA FANNS JU EN SKOLA.

Farwuq
2010-06-09, 10:37

Det fanns skola i Mardal-Bonnarp också, där gick jag i 1:an och 2:an.

Ronny-K
2010-06-09, 14:54

Undrar vad den omtalade Kola Ivan hette på riktigt?

Ariis
2010-06-09, 14:54

Jag kan inte glömma Josephssons herrekipering på storgatan som väl finns fortfarande i och för sig men en gång i tiden hade dom Hootenanny Singers på besök där. Bandet stod på en scen mitt i butiken och jag var längst fram och tittade. Då rörde jag vid Björns Ulvaeus sko och kände att jag var speciell men jag var inte så gammal och känslan gick snart över. Ett annat minne är från Folkets Hus då Tages spelade där och jag smet in bakvägen och tittade på trummisen från scenkanten. Sen blev jag utslängd. Kinks spelade på Tullakrok och där var jag också och jag vill minnas att förbanden var Peps, Caretakers och flickbandet Rainy Day Women. Men jag kan ju ha blandat ihop det. Då i min ungdom gick man på alla musikevemang som kom och det var ju inte så många. Någon som också sett banden ovan och har minnen därifrån?

Annons:
Ronny-K
2010-06-09, 15:10

# 50

Jag hade 2 morbröder som bodde i området.

Nils som bodde på Borgmästaregatan. Hustrun hette Inga. Han jobbade vid stan tror jag.

Karl-Erik som bodde på Ängavägsgatan i anslutning till remmen. Tror han jobbade där då.

Minns att mor o mormor klippte itu gamla kläder i långa tunna remsor som de sedan lindade till bollar.Dessa lämnades till en dam i Ängavången som (mot betalning) vävde trasmattor

Ronny-K
2010-06-09, 15:24

#55 Josephssons Herrekipering minns jag, Men tyvärr har jag aldrig bevistat något av de framträdanden du nämner.

Det var ju populärt med vita tennisdojor där unga Fans kludddade på favoritgruppens namn med kulspets eller tuschpenna.

"The Beatles", "Tages", "The Hepstars" o annat..
Inte jag. Var aldrig impad nog att bli ett FanFlört

KjellRu
2010-06-09, 18:36

# 37. Jag har för mig att han hette Ivan Nilsson, han bodde på Sandvägen, men kommer inte ihåg vilket nr.

KjellRu
2010-06-09, 18:51

# 2 o 50. Från ett av mina många besök på Griffogrillen har jeg ett roligt minne av Ingrid Nord.

-In på grillen kom två glada norrläningar, troligen från SJ Skolan, de hade varit på Rest.Rönne och stärkt sig och blivit riktigt glada av sig. Efter att ha tagit sig upp på vars en av stolarna som stod disken, började de flirta skämtsamt med Ingrid. Men de konstaterade även att innehållet i pengabörsen var ganska knapert. Varför de började att fråga Ingrid vad en korv kostade,vad kostade ett bröd,vad kostade mosen. Ingrid svarde  artigt på frågorna.

Då frågade en av killarna vad senapen kostade.                                 - Den kostar inget,den får Ni gratis, svarade Ingrid.                             - Då tar vi vars en burk,blev repliken från en av killarna.

Ett stort skratt utbröt i lokalen,medan Ingrid blev helt tyst och fick en rödare färg i ansiktet.

Ronny-K
2010-06-09, 19:20

#59 Skrattande Den var bra.  Kan tänka mig att det blev populärt!

Johnny
2010-06-09, 19:33

Mm… gu´va´trevligt.

På Josephssons herrekipering i mitten av sextiotalet, köpte jag mina första Lee till en kostnad av 33:-. Jag arbetade då som typograflärling på NST. Sätteriet låg inne på gården.

Samma dag, lite längre ner på gatan, på SkoRönne, köpte jag mina första svarta Playboy, kostnad 108:-. Utmed resan har det blivit, blå, bruna, vita, svarta, skinn, mocka, mönstrade och omönstrade.

En tjock, stekt specialare på Lindéns, det var en höjdare. Deras goda senap gjordes av Möllers.

På tal om Peps. Bandet som spelade med då, hette The Down Beat Crowd. Många popgalor blev det.

Åsså, alla strandpartyn vid Klitterhus, med fina årgångsviner…. Villafranca, Castello och Fragal.

Vill minnas att en flaska Castello kostade 3:75:-. Understundom, när man var riktigt stadd vid kassa, ja, då slog man till med Fragal, till en kostnad av drygt en femma.Cool

Jodå, en hel del minnen står sig fortfarande mycket braFlört

Ronny-K
2010-06-09, 20:04

#61 Ja Linde'ns hade god korv o mos!

- Klitterhus hade en tid (runt 69-70) en Pub i markplan i Södra flygeln. Fiskarstugan kallades den, lite gamla nät och flöten draperade efter väggarna. Det var inte så noga med åldersgräns..

Annons:
annsofi
2010-06-09, 20:50

Kola-Ivan hette Ivan Nilsson och var född 1900 och avled 1964, hustrun hette Agda och var född 1888 och avled 1958. Båda bodde på Sandvägen när dom gick bort. Jag har en arbetskamrat som är släkt med Kola-Ivan och det är åt honom jag har tagit fram dessa uppgifter.

KjellRu
2010-06-09, 20:54

Ronny-K. Jag måste ge dig ett stort GRATTIS.

Du har träffat helt rätt ämne med ditt "Platser du varit…..

Över 500 läsningar, nu måste Anders vara nöjd? Eller..!

Men det bevisar kanske även att Vi gärna vill minnas oss tillbaka i tiden,hur det var då…    minns Du när…..

Minnen är ju bland det bästa man kan ha, ingen kan ta dem ifrån mig, jag kan plocka fram dem när jag själv vill och kanske behöver.           Visst finns det även tråkiga minnen,men ett roligt minne gör kanske att man lättare glömmer det tråkiga.

Så alla Ni som läser alla dessa minne, Ni har säkert själva minnen att dela med er av.Dom kanske väcker andras minnen.

annsofi
2010-06-09, 20:55

#55 Jag var oxå och kolla på Hootenanny Singers, jag stod oxå längst fram Glad De andra grupperna som du skriver om var min syster och lyssnade på, jag var inte gammal nog för att komma in, tyvärr.

Ronny-K
2010-06-09, 21:21

#63 Tack för uppgifterna! Mina morföräldrar bodde i många år på Sandvägen, så min mor med syskon växte nog upp där. Senare flyttade till Steens hus vid Östergatan.

# 64 Tack Kjell. Är man obotlig nostalgiker så är man! Flört

Kul att fler gillar att minnas

Farwuq
2010-06-09, 21:39

Att denna tråd har blivit så populär beror nog också på att det den tar upp är något som ligger ganska så nära i tiden, bara 40-50 år bort. Vi har talat lite om skolor tidigare och det var också populärt. Kanske så skulle vi tala om skollärare vid något tillfälle…

Flört

Ronny-K
2010-06-09, 21:44

# 67 Bara dom snälla skollärarna då. Annars blir tråden så lång..Flört

KjellRu
2010-06-09, 21:53

Har idag i allt regnet varit på Ängavångsgatan och rest tält till mitt barnbarns studentfest på fredag.                                                      Tänk vad husen i Ängavången har ändrat sig sedan 50-60 talet!     Höghus,det skulle man inte kunna tänka sig på den tiden.

Annons:
annsofi
2010-06-09, 22:02

#67 Precis min tanke för en stund sedan :-)

Farwuq
2010-06-09, 22:04

Jag har inte varit där på år, kanske reser jag upp i sommar och tar en liten titt på Ängelholm.

Ariis
2010-06-10, 20:29

Skulle man inte kunna göra en träff i sommar med medlemmar? En fika räcker ju men att vi bestämmer ett café en lördag i sommar och så ser vi om det blir något? Eller?

AndersE
2010-06-10, 20:59

#72 Absolut. Det tål att tänka på…

lizzkulla1
2010-06-11, 00:32

i hembyggdsparken denrymmer många, kul ide

lizzkulla1
2010-06-11, 00:52

# 56    kunde verkligen ingrid nordh bli svarslös,, ingrid och min mamma var mycket goda vänner   liksom jag med ingrid-zanders 4 barn.  jag tror ingrid finns i livet ännu och bor på planeringsvägen i ählm.   kontakten med deras barn har jag inte mer,  p.g.a. flyttning.

på höghusets tomt hade minpappa en koloni,   fast från början var bara remfabrikens folk som fick ha där    så min morfar garvarmästare hjalmar gyllström började odla mat där 1936 när hela stora fam gyllström flyttade tiil stan.

ronny mitt emot den gula tegelvillan på borgmästareg. hade pappa sin koloni med de skånska palmerna och de vita snäckgångarna     .       jag fick min första kamra av min pojkvän i början på 1960-talet    tog då ett kort på en liten kille som alltid kom och pratade med min pappa när han höll på i kolonien   ronny kan de vara du?

ska leta i mina ängelholms aulbum.

#63  tror säkert denna kolivan var en snäll man m. fru och barn    gick-cyklade ofta på sandvägen hade jag visst han bodde där hade jag nog inte vågat,,, på flintvägen hade mina föräldrar goda vänner.

lizzkulla1
2010-06-11, 00:59

en efterlysning                    min stora syster irene  sjöng mycket bra  så hon fick sjunga på julskyltningar hos bengtssons musik.  omk.1953   de togs kort då   jag har haft ett i min ägo   men är försvunnet sedan många år    kan de finnas någon som har ett likadant, lägg in de de på nätet så jag för se de igen..    tack   från mej -syrran

Annons:
Ronny-K
2010-06-11, 07:59

#75 Jag var inte ofta hos mina morbröder i Ängavången. Oftast som släptåg till mor o far när någon hade en bëmärkelsedag som skulle firas.

Så den lilla grabben som snackade med din far kan knappast vara jag. Hoppas du hittar fotot, kanske går han att identifiera.

Ronny-K
2010-06-11, 09:28

Ett par förbjudna lekplatser, förutom ån o tegelbruksdammarna..

-Hos Skrothandlaren på Höjavägen (S om sandvägen). Tror att han hette Allan. Högt plank runt fastigheten, frågade man snällt kunde man gå runt o kika på alla underliga prylar. Tror det senare flyttade ut i närheten av tippen på Kullavägen vä. sida innan gamla isstadion.

-KAABS. Invid Helsingborgsvägen, med ett gammalt ånglok vid infarten som vi tidigare skrivit om.
Ett av stans häftigaste ställen för en ung grabb. Gamla stridsvagnar, flygplansdelar m.m. Kunde inte bli bättre. Blev det för livat blev vi ombedda att gå hem, men det gick att komma tillbaka efter någon dag…

Inte så populärt hemma med oljefläckar både här o där..Oskyldig

Ronny-K
2010-06-11, 11:27

#55, 61,65.

Josephsssons herrekipering får fortfarande besök. Tyvärr numera också av den mindre celebra oönskade sorten.

Ur Dagens HD

KjellRu
2010-06-11, 12:12

# 77.På Ängavångsgatan 14 fanns det en mycket skicklig Bilelektrisk firma,Sven Emanuelsson, tror det var en gul villa som låg på hörnet mot en tvärgata. Kommer inte på gatunamnet,skall kolla i em. när jag skall till Ängavg.20 på studentfest.

KjellRu
2010-06-11, 12:17

# 75. Jag har många trevliga minnen ihop med Sander Nord,genom Skörpinge GIF, där vi spelade (försökte) boll ihop. Vi brukade även spela ihop i korpen, på Höja Idrottsplats,därifrån finns det många roliga minnen. Sander o Ingrid bodde då på Planteringsvägen 7 har jag för mig.

lizzkulla1
2010-06-12, 02:44

#81   när vi flyttade upp till villan 1952 bodde nords på planteringsv. 7   dom har haft 3 olika lägenheter i samma trapp.  om ingrid finns i livet bor hon på vån.2

# 78 skroten du menar tog också emot gamla tid. flaskor m.m. vi barn brukade sälja till han allan nilsson sonen hette alf,  har bara svaga minne av de lills röda huset.

sven emanuelssons föräldrar bodde på hörnan mitt emot sjöstrands bageri mot remmen.

kjell kände du en brevbärare i stan som hette bertil olsson.?

KjellRu
2010-06-12, 12:17

#82 God förmiddag! Man klarde av studentfesten på Ängavångsgatan, mer problem med allt visslade på stan vid utsläppet.

Kollade upp Emanuelssons,den låg på hörnet av Ängavångsgatan och Borgmästaregatan.

Nog känner jag Bertil, vi började samtidigt på Posten i Ägh. 1957 och vi har haft mycket roligt ihop,även genom Skörpinge i fotboll. Jag brukar träffa honom på stan,bowlar ihop med hans broder Torsten. Känner även Bertils hustru Anita väl.

I Skörpinge var även Allan Nilssons son Alf aktiv spelare och en duktig sådan.Även honom brukar jag träffa ibland.

Annons:
lizzkulla1
2010-06-13, 01:31

hur många har egentligen spelat i skörpinge?

finns emanulssons  ännu?

anita    bodde i samma trapp som nordhs då hon hette anita ström.

av allan nilssons barn kommer jag bara ihåg alf.

vad kul att både anita-bertil lever ännu i ählm.

MadsG
2010-06-13, 21:01

Gamla folkets hus, jag lärde mig att spela dragspel,

nere i källaren.

Lärare, minns inte namnet just nu. Han var järnvägare, startade

företaget Kaltoplast hemma i källaren.

MadsG
2010-06-13, 21:05

Gamla "Villan" på Åsbogatan, på den tiden Stellan Olsson bodde där.

evakristina
2010-06-15, 18:37

Trafiklekskolan på Villan med alla roliga stunder man fick cykla omkring i små bilar och cyklar… var det i Luffarskogen eller?

Minns inte riktigt vad den hette, var inte så gammal då…

AndersE
2010-06-15, 19:11
lizzkulla1
2010-06-26, 02:01

på svenska selects fabrik har jag varit många gånger, innan dom flyttade till strövelstorp lår den vid sidan om tudorfabriken.

v-m bollen 1958 kom från ängelholm   kul tycker jag   lilla ängelholm

KjellRu
2010-06-29, 11:07

Jag har för mig att i på 50 talet så fanns det ett Café-Conditori på Havsbadsvägen 6. Nybroskogens Café?  Man gick in på gavelen mot Havsbaden.  Vem ägde detta? Finns det någon bild på detta.             Jag kommer inte ihåg om där var servering eller om man bara sålde bröd.

Annons:
bengti
2010-07-11, 14:50

Nybroskogens Konditori, Havsbadsvägen 6, drevs av Asta Ertsborn, gift med kyrkovaktmästare Gunnar E. De bytte i början av -50-talet namn från Nilsson. Sönerna Gert och Jan var mycket duktiga tennisspelare. Jan Ertsborn är idag riksdagsledamot (fp) och advokat i Halmstad.

svenake
2010-07-20, 03:06

#55   Min (lille-) bror spelade på en "Popgala"  där huvudattraktionen var Fabolous Four.   Själv gick jag vid det tillfället på Teknis i Hässleholm.

Har sparat affischen,  och en kopia finns på gruppen Empty Hearts hemsida.  Min bror spelade i Oscar Typings Clan.

svenake
2010-07-20, 03:08
annsofi
2010-07-20, 09:29

#92 "Popgalan", ägde den rum på Folkets hus? Vet att min syster var där och såg kända band i mitten på 60-talet. Bla Hollies, Kinks och Ola and the Janglers.

Sara01
2010-07-29, 13:36

Vilken kul tråd! Eftersom jag är född 1972 sträcker sig mina minnen bara tillbaka till mitten av 70-talet, men här kommer några barndomsminnen av platses som nu inte finns kvar (Eftersom det är från när jag var ganska liten så kan vissa saker vara lite fel..):

* Mejeriet på Östergatan vid ån. Minns att man fick smaka ost och att väggarna var kaklade och att det var högt i tak!

* Rutschkanan med tornet i Hembygdsparken. Låg inne på lekplatsen där det idag finns en större klätterställning för mindre barn. Det var spännande att gå upp i det "höga" tornet på den smala trappan.

* Mataffären som låg på hörnet på Skansgatan med ingång på hörnet.

* Tidiga Kullahallen på Espehögsgatan där det idag ligger en VVS-firma.

* På Storgatan fanns det en lampaffär bredvid Josephssons. Jag gillade att titta på de tända lamporna i deras skyltfönster minns jag.

* Porslinsaffären på Storgatan minns jag liksom en ost- och teaffär där det jobbade en tant som talade finlandssvenska (?). Tror att den låg nära Sparbanken där det idag ligger en liten resebyrå? Där inne fick amn ibland köpa en klubba eller ett "tefat" (de där oblatliknande med surt pulver i)

* Galleri Moment på Storgatans hörna vid torget och ramaffären bredvid minns jag att man fick följa med mamma in i då och då.

* Lekplatsen på Västersjögatan med klätterställningen med färgglada "kulor" som höll ihop de raka delarna. Å, vad vi klättrade här!

* Jag gick på balett hos tant Märta i ngn byggnad i Nybroområdet. Jag minns inte riktigt var det var och vet således inte om byggnaden finns kvar. Ivar spelade piano medan vi dansade…

Ja, det var några 70-talistminnen!

mocaol
2010-07-29, 16:23

Hej

Bifogar en bild på min farfars syster Olga framför mjölkaffären. Det kanske finns ngn som vet ngt mer om denna, den ska ha legat i närheten av Sjöhusgatan.(själv bor jag i Nybro- kalmar därför är jag dålig på gatnamn men besöker Äholm minst en gång varje sommar för att försöka uppdatera mig)

Johnny
2010-08-06, 17:50

Om jag försöker minnas ganska rätt…Cool

Så ordnades det ett flertal popgalor på Folkets Hus. Något som jag minns tydligt, är popgalan på Thorslund sommaren 1966. Där såg jag The Hollies.

De´va´tider, de´Flört

Jag minns däremot inte var The Kinks spelade, kan ha varit på Thorslund?

Annons:
MadsG
2010-08-08, 12:03

The Kinks spelade i Kullaparken, och om jag minns rätt

på Folkets hus.

Ariis
2010-08-09, 02:55

Dom spelade den 29 september 1966 på Thorslund enligt HD i alla fall och jag var där och gick mitt giget. Orkade helt enkelt inte med trängslen som var där, ingen luft och så trångt att man kunde lyfta upp fötterna och sväva inklämd med massan när man var framför scenen. Jag tror att det var en minnesvärd afton för många som var där - Kinks i lilla Ängelholm. Ryktet gick att dom hade fått ont om pengar och behövde lite kosing för att komma hem snabbt. Vet inte om det stämmer dock. Är det ingen annan som varit där? Jag skulle vilja veta om Rainy Day Women, The Caretakers och Peps var förband som jag tror att dom var.

Hittade just en bild - länk - där jag faktiskt tror att jag står och petar mig på läppen och tittar på fotografen i mitten av publiken. Kul, men datumet är ett annat…

Upp till toppen
Annons: