Hus vid Stadsparken
Troligen enkelt för er alla här men jag kan inte placerad det. Jag skulle gissa att skorstenen tyder på att det är nere vid torget. Detta är 1952 så det är ju tidigt för många och det finns väl ingen som minns något om det heller.
Nu såg jag i texten att den förmodligen låg vid stadsparken men vad kom då efter rivningen eller är det den blivande parkeringsplatsen vi se?
Jag tror det är söder om Stadsparken på andra sidan vägen från skolan.
Jo du har nog rätt och det är väl det som sen blev parkering antar jag.
Jag tror huset som revs fanns där det på denna bild finns en barack och en korvkiosk.
Vid det som senare fick namnet Kamengatan.
Anders; vilket år är denna bild ifrån?
#6 Jag vet inte säkert, men tror de sista på 50-talet eller de första på 60-talet.
OK.

#5 Åtvidabergs industrier tillverkade och sålde kontorsmaskiner m.m.; företaget bytte senare namn till Facit, men då var nog det här huset borta.
I huset som revs, det s.k. hammarlundska huset, låg ABF-biblioteket några år, från 1926-27 till nedläggningen 1946.
#9 Tack för länken!
Facit vill jag minnas fanns tvärsöver Stadsparken, på Skolgatan?
Korvakarlsson sålde korv med mos till hungriga läroverkselever.(ingen mat i skolan!).Hade man tur kunde man få lite extra korvar som var brända eller avbrutna gratis
Fru Karlsson sålde Engelhomsglass i ett litet stånd i Stadsparken sommartid. 25 öre för en päronpinne,en strut kostade 60 öre.
#11 Trevligt!
(Före min tid…)

Jag minns korvkiosken flyttad till platsen där baracken står i Anders bild. Hörnet nuvarande Lärkgatan-Kamengatan.
Glasskiosken kan man se på en del gamla vykort från stadsparken.
Tror att samma glasskiosk senare stod vid järnvägsgatan vid sidan om rådhuset.
¨korvakarlsson¨hette Harald Karlsson och hans hustru hette Rut.