Bildfråga - gårdsmiljö Storgatan
Bifogade akvarell av Pantzarhjelm föreställer en ängelholmsbakgård i början av förra seklet. Vilken gård kan det vara? Det borde vara något av kvarteren Falken eller södra Näktergalen. På baksidan påstår en sentida lapp att det skulle vara från färgare Berghs vid Vita räck, men det tror jag inte - det finns en annan Pantarhjelmsbild med det motivet, som också har fått fel text på baksidan…
Jag tror miljön finns som foto här på sajten. Ska se om jag hitar den…
Det ser nästan ut som om fotot varit förlaga till målningen…

Bingo! Tur att det finns folk med gott minne - jag var ju själv med och löste den gåtan…

Som en enkel gentjänst kan jag bidra med en kortbiografi över konstnärinnan:
Margareta Cecilia Pantzerhielm föddes 1853 i Hamburg. Hon var dotter till en skeppsredare Kinch och hans hustru. I 15-årsåldern kom hon till Sverige och gifte sig 1874 med kapten Hans Fabian Axel Erik Pantzerhielm. Paret bodde i Landskrona. Pantzarhielm blev riksdagsman, medan hustrun utbildade sig till konstnär i Paris. Hon målade särskilt landskapsmotiv från Stockholmstrakten och Båstad, men även porträtt, marinmålningar och stilleben. – Ängelholms kommun äger några akvareller med ängelholmsmotiv, utförda 1906-1907. Margareta Pantzerhjelm, som blev änka redan 1912, avled 1951 i Båstad.
Fotot kommer från ett häfte tryckt 1911 så kanske är målningen ändå äldre än bilden?

Målningen är daterad 1907, och det stämmer nog. De andra akvarellerna av henne, som har ängelholmsmotiv och som ägs av kommunen, är daterade 1906 eller 1907.
#7 Även om häftet är tryckt 1911 så kan ju fotot vara äldre.

Efter den goda hjälpen med ovanstående undrar jag om någon kan lösa detta: På riksantikvarieämbetets sida för kulturmiljöbilder hittade jag denna bild: "okänd plats i Ängelholm". Kan någon göra den känd, eller är det inte alls Ängelholm?
#9 Hittar ingen bild via länken…

#12 Jag känner inte alls igen det. Tror inte det är Ängelholm.

Jag är också mycket tveksam. Jag har nu skrivit till Riksantikvarieämbetet och undrat. Återkommer om/när jag får svar!

#13-14 Tror inte det heller. Försökte läsa skylten ovan butiken i bakgrunden, men kan inte förstora så det blir läsligt.
#12 Jag tycker denna byggnad påminner om ett hus i Eslöv, nära järnvägen. Är det inte rentav en kontaktledningsstolpe som skymtar mellan byggnaderna? Tittade in på Eslövs kommuns hemsida, där en del sevärda byggnader presenteras, men kunde inte finna något som påminner om byggnaden på bilden.

Det var stiligt, Askarebolet och Anders! Jag får nog meddela Riksantikvarieämbetet att någon mellan 1943 och idag slarvat en smula…
#19 Troligen har bilden funnits tillsammans med Ängelholmsbilder.
(Den som löste det var alltså bokesliden!)

Riksantikvarieämbetet tackar för hjälpen:
"Tack för din hjälp! Jag skall genast gå in och ändra!
Vi tar tacksamt emot identifieringar och kommentarer på bilder i vår
bilddatabas Kulturmiljöbild.
Ofta är de gamla bildsamlingarna knapphändigt identifierade och
uppmärkta!
Hälsningar,
Rose-Marie Bjuhr
Arkiv och bibliotek"
#21 Tog du de övriga två samtidigt? Samma fotograf och årtal men det står okänd plats Ängelholm.

Rätt tänkt - nu gjort!