Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 4761 ggr
svenake
10/7/10, 1:54 AM

Kvarteret Vakteln

Vad hände i kvarteret vakteln runt 1875?  Var där en prästgård?  Vilka gator gick runt kvarteret?

Annons:
AndersE
10/7/10, 11:59 AM
#1

Vakteln är kvarterer väster om Storgatans södraste del. I kvarteret, idag med adressen Storgatan 15 fanns prästgården. Det lär ha varit bostad åt kyrkoherdar i Ängelholm och Munka Ljungby åtminstone sedan 1762 och fram till 1863. (Källa: Hembygdsboken 1990/91)

Så 1875 var det alltså en f.d. prästgård.

Kvarteret har alltså Storgatan i öster och Järnvägsgatan i norr. Ängelholm fick ju järnväg just 1875 så kanske var det då gatan fick sitt namn?

Idag avgränsas kvarteret i söder av väster av Trädgårdsgatan men den fanns inte på samma sätt då. Dock fanns det nog en gata i väster?

Vad som hände i kvarteret? Kring sekelskiftet och ett antal år framåt vet jag att det fanns en hel del växtodling. Såväl blommor som grönsaker och kanske frukt och bär.

Tordmulen-11
10/7/10, 6:29 PM
#2

Rolig fråga! Det går att ta reda på vilka som bodde i kvarteret 1875, enklast genom husförhörslängderna. Bland annat fanns hantverksbodar längs Storgatan, t ex sadelmakare Hedemark, Storgatan 17. Prästgården blev faktiskt inte före detta förrän 1892, då Frans Kock flyttade till Hjärnarp. Närmast Vita räck låg ännu Barnekowska gården med Stanislas Wrede Barnekow och hennes make. Den låg där f.d. Trädgårdsgatan, numera Södra Kyrkogatan mynnar i Storgatan. Järnvägsgatan i nuvarande bredd kom nog inte till förrän på 1880-talet, när Västkustbanan med nya stationen kom till. Men det gick en liten gatstump förbi kyrkan ner mot Kyrkovången. Den känner jag inte till något namn på.

svenake
10/7/10, 7:07 PM
#3

Jo  det var just genom husförhörslängderna som jag fundersam.  En som jag söker på flyttade dit ungefär då -  en kort period -  och jag tyckte att det var mycket in och utflyttning.

Elise Svensson  (Nilsson)    1860-03-23  från M-Lj.

AndersE
10/7/10, 7:35 PM
#4

#2 Tack för kompletteringarna. Jag tittade på en gammal 60-talskarta…

#3 Jag finner också att man flyttade rätt ofta "på den tiden".

Upp till toppen
Annons: