Tekniska muséet
Hembygdsparkens tekniska museum är nästan 20 år gammalt. Det är väl värt ett besök.
Byggnaden är en lång "skånsk länga" med entré i mittskeppet. Efter att ha avlagt min avgift eller visat upp min tidigare betalda biljett viker jag av åt höger.
I en trevlig gatumiljö hittar jag cyklar med och utan motor. Mina barn uppskattar särskilt barncyklarna liksom de äldre varianterna av barnsitsar till vuxencyklarna. Eftersom vi är i Ängelholm hittar vi naturligtvis Standard-cyklar.
Och en välutrustad cykelverkstad…
På verkstadens vägg hittar jag en bild på huset där Standardcyklarna tillverkades.
Huset ligger inte långt från muséet och ser nästan exakt likadant ut i dag. Standard-fabriken grundades 1900 av Olof Nilsson. Den fanns först vid Norra Kyrkogatan men flyttade 1926 till hörnet av Bruksgatan-Storgatan.
I museets mittdel möter vi denna samling av gamla snickarverktyg.
De har alla använts av en och samma släkt och med hjälp av släktträdet i mitten möter vi såväl människa som verktyg. Vi tar ytterligare några steg in i byggnaden.
Här ser vi ett snickeri, med såväl snickare som mängder av verktyg.
I bakgrunden av bilden syns snickarverkstaden vi nyss tittade in i. I förgrunden de bilar från olika epoker som muséet visar upp. Samlingens pärla är röd.
Bilen är en Stoewer som tillverkades 1907 i Stettin i Tyskland. I Ängelholm hade den registreringsnummer L46. Bilen tillhörde Nils-Gustaf Pettersson, som allmänt kallades "Rem-Pelle". Han flyttade till Ängelholm från Gislaved. I Ängelholm byggde han upp Sydsvenska Läder- och Remfabriks AB. Pettersson dog 1933 och hans hustru Anna skänkte då bilen till Hembygdsmuséet. Bilen är fullt körbar och vid högtidliga tillfällen tas den i drift.
Om man vid entrén istället viker av åt vänster kommer man till en del med flera små avdelningar. Ovan syns olika maskiner som tillhört ett tryckeri.
I en annan del finns många av de många maskiner som gjort tjänst i hemmiljö - allt från bildens symaskin till radio- och TV-apparater.
Och slutligen en glimt på av teknik som vi alla känner igen - kanske från mormors eller farmors kök.
Trots många bilder har jag ändå lämnat mycket åt er att upptäcka vid ett eget besök på Hembygdsparkens tekniska museum.
- Redigerat 2020-12-04, 10:15 av AndersE