Caféliv i Björkhagen på 1920-talet
Cafébilder väcker verkligen barndomsminnen. Det känns som om de fanns överallt. Ofta anspråkslösa men trevliga.

Trevliga Bilder! Kul att se reklamskyltarna för Pommac o Champis på kiosken, trodde inte att de varumärkena var så gamla.
Den då ännu populära halmhatten, på bordet i bilden med de två lagerdrickande herrarna, har jag hört kallades kofrukost i folkmun.
Cafe'kulturen är ju trots Pizzakulturen inte helt borta, kolla Svenska Fik.se.
Listan är enligt min mening dock inte helt komplett, dessutom vill jag inte kalla bagerier utan kaffeservering för fik.

#2 Jodå, Pommac blandades ihop 1919 och fick sitt genombrott vid Göteborgsutställningen 1923. Lustigt nog har Pommacen en viss Ängelholmsanknytning. Essensen togs fram av ett kemisk-tekniskt företag grundat av närkingen Anders Lindahl. Företaget flyttade under namnet Alifa från Stockholm till Ängelholm 1957, där det tillverkade putsmedlet Röda Björn, desinfektionsmedlen Lazarin och Lazarol, och pastillerna Meditol och Alfa. I ängelholmsfabriken, på Metallgatan, gjorde man även Alifa tunnputs, som användes för att putsa fasader.

#3 Kul! Det måste ha varit den vita byggnaden mellan KAABS och järnvägen. Min äldre bror kallade den alltid karamellfabriken. Själv har jag inget minne av den verksamheten.