Annons:
Etikettföretag
Läst 6117 ggr
Ariis
6/10/10, 8:26 PM

Kaffevagnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild av kaffevagnen på grönvalls som jag hittade nyss i ett gammalt album. Jag vet inte vilka dom är på bilden (förutom farsan) så det kan kanske någon annan svara på men bilder är från tidigt femtiotal och kanske är det lite kulturhistoria över den.

Annons:
Ronny-K
6/10/10, 9:13 PM
#1

Fin Bild!

Riktigt porslin till fikat i vagnen, påsar med bullar eller mackor med!

Det är annat än automatkaffe i plastmugg o inplastad evighetsbröd.

AndersE
6/10/10, 9:43 PM
#2

#0 Ser väldigt trevligt ut. Man anar hur efterlängtad vagnen var.

Jag associerar till "fikabilen" på F5, Ljungbyhed. En VW-buss som körde omkring och sålde kaffe och färdigbredda frallor samt lite olika kakor och bullar. Mums!

Ronny-K
6/10/10, 11:49 PM
#3

#0 Remdiften till maskinerna se lite vådlig ut. Men så var det ju på dåtidens industrier. Säkert ganska bullrigt också när det var igång.

lizzkulla1
6/11/10, 12:54 AM
#4

vilken härlig bild.     kaffe ur riktiga kaffe koppar med fat och sked till

Ronny-K
6/11/10, 8:09 AM
#5

#0 Fanns det inte också en enklare lunchrestaurang i ett lågt hus mittemot Grönvalls på Storgatan som var populär bland Grönvalls arbetare?
Låg S om Standards hörna inte så långt ifrån Läderaffären.

KjellRu
6/11/10, 12:04 PM
#6

# 5. Du har helt rätt, det låg en matställe på Storg.82,jag tror det hette Gema Matservering och damen som drev den hette Märta! Var själv och åt där några gånger,hade riktig god husmanskost.

Ett annat populärt matställe på 55-60 talet för oss ungkarar var Scans matservering nere på fabriken,den låg på andra våningen,mycket fin och god mat,alltid färska varor.

Ariis: Fint foto,jag tror att mannen bakom din fader hette Arne Hansson och bodde på Planteringsvägen,Arne är jag säker på, bakom honom står en som liknar Kurt Andersson, tror att han i den i den grå rocken var en förman vid namn Bertil Olofsson.

Bilden måste vara tagen i slutet av 50 talet, 1962 fanns inte vagnen kvar.

Annons:
Ariis
6/13/10, 7:41 PM
#7

Tack för det kul att veta vilka som finns med på bilderna. Jag skall genast anteckna det. KjellRu har du jobbat på grönvalls också? Jag var där en sommar vid stållmaskinen och det var nog det värsta minnet i mitt liv. Efter en dag där så slocknade jag på golvet hemma nere i källaren orkade inte gå upp för trappan helt enkelt. Nyttig lärdom helt klart och jag blev nog en bättre människa efter det, läste som en galning för att slippa återvända och slutade med en filkand i litteratur. Tack för det Grönvalls. Men jag tror att min far trivdes där rätt bra.

KjellRu
6/15/10, 3:53 PM
#8

#7. Nej, jag har aldrig jobbat på Grönvalls.Men genom mitt yrke som springpojke och brevbärare och genom idrotten,fotboll o hockey, så lärde jag mig att känna igen många Ängelholmare på 50-60 talet. Bl.a. din fader och moder när ni bodde på Stallgatan. Var det i 2 A?

Ariis
6/24/10, 1:02 AM
#9

Ja det var det. Hm du var nog brevbärare trots allt som minna adressen. Då var jag ganska liten och jag minns inte mycket av den tiden. Inte av föräldrarnas vänner i alla fall men kanske skulle jag känna igen dig om jag träffade dig i Ängelholm. Vi får väl se om det blir en sommarfika för då kommer jag.

Ronny-K
6/24/10, 12:01 PM
#10

 #6 Matserveringen "Gema" syns tydligt på bilderna under Tornet" i denna fina länk om Grönvalls från länksamlingen ovan.Grönvalls läder - Hasse Aarenstrups bilder med text

#8 Själv är jag uppvuxen på Stallgatans andra sida, men vill minnas att brevbäraren hette Ingmar eller Ingemar.(60-tal)

KjellRu
6/28/10, 9:31 PM
#11

Hejsan Ariis! Jag har varit i kontakt med en som arbetade på Grönvalls under 50-talet. Fotot är tagit på maskinavd.Mannen i den grå rocken är förmannen för denna avd.Thure Hansson (ej Bertil Olfsson som jag uppgav) till vänster om honom står Pelle Petersson.Bakom står din fader,sedan Arne Hansson o Kurt Andersson.                                 Kaffevagnen åkte runt på de olika avd. och kaffet var gratis.              Ha en fortsatt skön sommar.

bengti
7/11/10, 3:25 PM
#12

Kaffevagnen var bara en av Gösta Grönvalls omvårdnadsideer för sina anställda. I Åsljunga hade man en semestergård, "Järnbläst" och en period kring -50-talet (?) kunde anställda hyra in sig i den gigantiska villan "Klittergården", som då övergått i Grönvalls ägo.Huset låg i Hyttstigens förlängning i Havsbaden. Den hade byggts 1918 av Tornerhjelms på Vrams Gunnarstorp, stor nog att rymma den barnrika familjen. Industrimannen och idrottmannen Gösta stod också bakom tillkomsten av Idrottshallen i Nybroskogen 1939 (mer att läsa i hembygdsböckerna, bl a 2007) Till personalens fromma på Grönvalls fanns också en korpidrottsklubb, "Diamant", sannolikt döpt efter fabrikens flaggskepp, sullädret, med samma namn. Sture, Gösta och Wilhelm var alla måna om de anställda, liksom de var generösa mot idrottsföreningar och andra sammanslutningar som tiggde medel till tävlingar och priser.

Ariis
7/13/10, 1:37 PM
#13

Så äntligen fick jag reda på vad Diamant var som han spelade med i fotboll. Kul det finns bilder på laget på http://www.aarenstrup.se/aik.html nu skall jag redigera bilden och läga in namnen på dom som är där.

Annons:
KjellRu
11/14/10, 11:49 AM
#14

Hejsan! Här kommer en rättelse,det är inte Kurt Andersson ( 5:a i raden till höger)som finnes med på kortet,utan det är Bertil Törnqvist.

Ariis
11/15/10, 10:20 PM
#15

Tack för det.

Farwuq
11/16/10, 6:24 PM
#16

Förlåt en dum fråga, svaret kanske framgår någonstans om jag bara läser igenom inlagorna, men:

När började verksamheten vid Grönvalls läder?
När slutade den?
Vilket år revs byggnaderna?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
11/16/10, 6:30 PM
#17

Enligt Hembygdsboken 2000 flyttade den förste Grönvall till Ängelholm 1752. Han blev genom gifte delaktig i ett garveri på Storgatan 21. Flytten till norra delen av Storgatan skedde 1860. Familjen avyttrade sin aktiemajoritet 1984. Verksamheten lades ned 1990.

Farwuq
11/16/10, 6:35 PM
#18

Man tackar

Jag minns Grönvalls så väl. Det är åtskilliga gånger som jag löptränat på å promenaden nedanför byggnaderna.

Rivningen av byggnaderna bör väl varit efter 2000, eller?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
11/16/10, 9:22 PM
#19

#18 Hasse fotograferade rivningen. Kolla på hans sida. (Länk i Engelholmianas länksamling)

Upp till toppen
Annons: