Annons:
Etikettbildgåtor
Läst 6042 ggr
askarebolet
2010-11-14, 11:54

Ängelholmsmotiv?

Köpte härförleden ett kort på Tradera. (Okänt motiv.) Det var naturligtvis lergöken till höger som fångade mitt intresse, men det är ju ingen garanti för att det är ett Ängelholmsmotiv.

Ingen text på kortet mer än ett handskrivet datum på baksidan "16 juni 1929".

Bygnaden ger intryck av att vara av enklaste slag, nästan kulissartad och påminner en del om det "korsvirkeshus" som används av bygdespelsgruppen Origonalen vid sommarspelen i Össjö.

Bord och bänkar framför. Servering?

Min omedelbara tanke var: "Hembygdsparken" men den invigdes inte förrän 1935.

Annons:
askarebolet
2010-11-14, 11:56

Bildens kvalitet är inte den allra bästa, men jag försöker mig på ett par delförstoringar. Först en på personerna till vänster.

askarebolet
2010-11-14, 11:57

Och en på gänget till höger.

AndersE
2010-11-14, 12:07

Nog måste det vara en teaterkuliss.

Ska det vara "hål" i taket?

askarebolet
2010-11-14, 12:48

#3 Om du med "hål" menar det som syns till vänster på taket, så blir inte heller jag klok på vad det är.

AndersE
2010-11-14, 12:56

#3 För mig ser det ut som att man "målat brister" i takbeläggningen, något man gissar haft en funktion i pjäsen.

Öltunnorna gör ju att man associerar till krog/gästis. Finns/fanns det inte något "Össjö krog" som just var ett långt korsvirkeshus?

askarebolet
2010-11-14, 13:02

#5 Össjö krog låg på den plats i Össjö där bankhuset ligger idag. Krogen räddades av Klippans hembygdsförening, som flyttade hela rasket till Klöva Hallar. För en del år sedan flyttades huset igen och finns nu på hembygdsmuséet Elfdalen i Klippan.

Annons:
AndersE
2010-11-14, 14:57

Bakom mannnen i dörröppningen syns något som verkar vara ännu en kuliss? Eller är det en byggnad?

Ronny-K
2010-11-15, 11:04

Jag undrar om det är någon sommarrestaurang man har piffat upp med en kuliss.
4 av damerna verkar av klädeln att döma vara kökspersonal medan de 7 i hembygdsdräkt kanske skötte serveringen?

Mannen i dörren verkar röka en långpipa, något jag mera förknippar med sydtyskland-österike-schweiz.

Ariis
2010-11-15, 22:31

Hopplöst att fatta vad det är egentligen. Men det hela ser målat ut. Dörrarna har inga handtag, fönsterna har ingen plåt under sig och ingen springa mellan heller dom heller. Det som är bakom mannen i dörren ser jag som ett tält med skorsten typ sånt som man hade i militära förr. Där kanske man bytte om, lagade mat och sov över. Min gissning är ett sommarspel som man gjorde reklam för genom att ta ett foto och sprida som vykort eller nåt. Alla bänkar och bord verkar nygjorda ochknappast lämliga att sitta på, gräset växer som om ingen gått på det och om det är en servering med flera anställa skulle det nog inte växa gräs vid borden på det viset. Skum, men rolig bild. Tack för det

AndersE
2010-11-15, 22:40

#9 Fina iakttagelser!

Farwuq
2010-11-17, 16:22

Inga hängrännor eller stuprör, nog är det en kuliss.
Dessutom så går inte taket ut vid gavlarna, så kan man inte byggt, det är säkert fusk och båg.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ronny-K
2010-11-18, 11:06

#9 Personligen tycker jag att ett sommarspel verkar lite konstigt med en ensemble bestående av 11 damer, varav 4 i kökskläder och en dito gubbe.

Möblemanget verkar ju hålla för 3+2 damer. Kanske den lätta konstruktionen är för att, liksom kulissen, vara lätt flyttbar från plats till plats. Något i stil med vår tids öltält på marknader och fester.

bengti
2010-12-06, 20:17

Lergöken kan ju betyda, att bilden är från Ängelholm. I så fall ligger det nära till hands, att det är fråga om en "Hembygdsfest" eller "Skyttefest", vilka oftast gick av stapeln på Tullakroksängen. Naturligtvis är "huset en kuliss, det kan väl ett barn se!"

Det torde gå att kontrollera sakens beskaffenhet i NST-läggen på HD i Helsingborg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: