Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 5677 ggr
AndersE
2/11/10, 11:30 PM

Jacob Linders

Om Jacob Linders vet jag inte så mycket. I minnesskriften över stadsfullmäktige i Ängelholm ser jag att han satt med där 1927 till 12/10 1932.

Där står också att han var född 1868 i Nevitshög.

Jag är främst intresserad av att få veta när han kom till Ängelholm och vad han fick för befattning då.

(Vad jag vet är han inte släkt med Victor Linders.)

Annons:
AndersE
2/11/10, 11:31 PM
#1

Googlade själv och hittade denna, full av förkortningar…

Länk

AndersE
2/11/10, 11:32 PM
#2

Jag har hört att han kom från Stockholm och tydligen satt han i Svea Hovrätt…

AndersE
2/11/10, 11:37 PM
#3

Svensk biografisk handbok är från -25 och då var han tydligen i Ängelholm. Om jag förstår alla förkortningar rätt (imponerande karriär!) så har han haft andra uppdrag åtm. till -22.

Uppdrag och föreläsningar fram till -24, men de har kanske gått att förena med tjänst i Ängelholm?

AndersE
2/11/10, 11:47 PM
#4

En riktig kändis som även finns på Wikipedia. Fortfarande oklart när han kom till Ängelholm dock…

Länk

AndersE
2/11/10, 11:49 PM
#5

Han hade en känd bror också…

Länk

AndersE
2/11/10, 11:58 PM
#6

Bakgrunden till min fråga är att Linders då han kom till Ängelholm lär ha hamnat i någon kontrovers.

Jag kan nu ana lite bakgrund. Politiskt olika syn, väldigt stor skillnad i bakgrund. Linders högt utbildad akademiker, min farfars far "uppkomling". Linders lär ha velat ta ifrån min farfars far något uppdrag, menat att han saknade kompetens.

Enligt en historia jag hört ska farfars far ha fått hjälp av sin gode vän Ehrensvärd och därmed gått "segrande ur striden".

Länk

Annons:
Tordmulen-11
2/12/10, 12:01 AM
#7

Eftersom han blev häradshövding i Södra Åsbo och Bjäre härader 1909, så bör han väl ha kommit hit ungefär det året?

AndersE
2/12/10, 12:19 AM
#8

#7 Nja, det tror jag inte. Hans son föddes i Stockholm 1910.

"John Sigurd Linders, f 1910-09-13 i Stockholm. Son till häradshövdingen Jacob Linders och Selma Lindgren. Studentex i Stockholm 1928."

Länk

Men det är svårt att hitta rätt i alla uppdrag. Vilka kunde skötas utifrån en tjänst i Ängelholm och vilka krävde mer ständig närvaro i huvudstaden?

T.ex: "sekreterare samt 1921-22 ordförande i fattigvårdslagstiftningskommittén, deltog i vederbörande departement i behandlingen av dess betänkanden…"

AndersE
2/12/10, 12:21 AM
#9

Han kan ju också ha flyttat emellan i olika omgångar?

Cheyenne
2/12/10, 12:36 PM
#10

Man får ju följa Jacob Linders framåt i tiden från det att han kom till Stockholm och Klara fs den 22/4 1895, då inflyttad från Nevishög enligt Rotemansarkivet.

Namn: Jacob Linders (Nilsson)
Titel: E.o.hovrättsnotarie
Födelseuppgifter: 25/7 1868 (Nevishög), Malmöhus län
Status: Ogift,ej HF,Ensamstående utan barn

Den 27/1 1896 flyttar han från Klara fs till Adolf Fredriks fs. År 1900 kvartstår han i Adolf Fredriks fs som ogift. Enligt "Vem är det" i inlägg #4 gifte han sig 1903 med Selma Paulina Lindgren. Sonen John Sigurd föddes 1910 i Gustav Vasa fs i Stockholm och där finns det utflyttningslängder fram t om 1924 hos SVAR.

Som en parantes kan nämnas att Jacob och Selma  Linders nog hade en ytterligare son förutom John Sigurd.

Paret  har fått sin sista vila i Helsingborg och i samma grav finns en Bengt Jacob Linders, född 1904 i Adolf Fredriks fs, avliden 1984 i Helsingborg. Länk

AndersE
2/12/10, 1:15 PM
#11

#10 Tack.

Jag får väl plöja inflyttningarna till Ängelholm…

Cheyenne
2/12/10, 1:36 PM
#12

Jacob Linders och hustru Selma Paulina hade även dottern Selma Ingeborg, född 1905 i Adolf Fredriks fs i Stockholm. Gift 1940 med Akademisekreteraren i Lund, Per Ivan Örtengren.

Länk

AndersE
2/12/10, 1:43 PM
#13

29/12 1922 flyttade häradshövdingen Jacob Nilsson Linders, f. 680725 till Ängelholm och bosatte sig på Dufvan 12 som är kvarteret norr om Stortorget. Osäker på vad 12 avser…

Med flyttade  frun och barnen Bengt Jakob och Selma Ingeborg.

De flyttade från Gustaf Wasa, Stockholm

SVAR - Flyttningslängd B4, 1915-1928, s. 75.

(John Sigurd stannade alltså kvar och tog sin studentexamen 1928.)

Annons:
Tordmulen-11
2/12/10, 9:00 PM
#14

Duvan nr 12 kan ha legat ungefär där Evas shop finns idag, om jag tolkar informationen i "Minnesskrift med anledning af Engelholms 400-årsjubileum" rätt. Det är ju lite förbryllande att Linders var häradshövding i våra härader i 13 år innan han flyttade hit. Flyg fanns inte, och tågen gick ju inte så fort… Men det kanske inte var så ansträngande?

AndersE
2/12/10, 9:46 PM
#15

#14 Jo, man undrar om man bott i Skåne någon mellanperiod också.

Det datum jag nu hittade stämmer dock rimligt med den historia jag hört så jag är nöjd!

Glad

linders
8/4/10, 11:00 PM
#16

Råkade hamna på Engelholmiana och upptäckte att min gamle släkting Jacob Linders varit föremål för en diskussion.

JL var son till en kvarnägare som själv nekats möjlighet till studier. I den mån ekonomin tillät ville han att något eller några av de sju barnen skulle få läsa vidare efter folkskolan. Ödet ville att dessa båda, Olof(ingenjör) och Jacob(jurist), skulle hamna i Ängelholm.

Lämnade de några spår i den lokala anekdotfloran?

AndersE
8/5/10, 12:07 AM
#17

#16 Olof Linders? Var han far till Victor Linders? I så fall finns det ju en del att hämta!

När det gäller Jacob så har jag ju hört en historia (#6) vilket är orsaken till att jag söker mer information i denna diskussion.

linders
8/5/10, 12:31 AM
#18

Victor var son till Olof och Gabriella Linders. Det fanns  två döttrar också i familjen.

bellybottom
12/18/10, 6:18 AM
#19

Hej!

Lite kul att hitta detta inlägg, eftersom Jacob Linders var min farfarsfar och Sigurd Linders min farfar. Min pappa har dessutom samma namn som sin farfar.

Innan min farfar dog 1982 hann han skriva en liten släktkrönika och i denna nämns dock inget om den dispyt som du talar om. För mig som är lite släktforskningsintresserad så låter detta väldigt spännande, som du förstår och jag vill jättegärna höra mer om vad du vet om denne Jakob Linders liv.

/Anette L

AndersE
12/18/10, 8:44 AM
#20

#19 Hej Anette!

Det jag vet om Jacob Linders är det som finns i denna diskussion. Från länken i #6 når du det jag vet om "dispyten".

Annons:
linders
1/1/11, 11:01 PM
#21

Hej Anette!

Jag är sonson till Jacobs bror Sven, en smula intresserad av släkthistoria och vill gärna utbyta information.

Du når mig på

anders.m.linders@vellinge.se

/anders

Upp till toppen
Annons: