Östergatan för 100 år sedan - identifierad
Ett vykort visar en gata i Ängelholm. Var fanns den?
Edit: Rubriken ändrad maa den identifiering som är gjord nedan…
Miljön känns inte alls bekant för mig…
Ändå står det tydligt Ängelholm längst ner till vänster.
Lite otydligt hittar jag också gatans namn nere till höger i bild. Men var på Östergatan är detta? På bilden ser det ut som om gatan sluttar ner ju längre bort i bild vi kommer. Då borde vi väl titta söderut?
Till vänster finns en trottoar med en rad med träd och ett staket.
Något slags byggnader, ett par personer, en bil som ser ut att vara från tidigt 1920-tal?
På höger sida hus som går ända ut i vägen. Lyktstolpar. En skylt på ett hus som tyvärr inte går att läsa.
En man bakom en vagn med två hästar.
Sista ledtråden. Längst till höger en bit av husfasad i tegel och ett fönster. Kan detta identifieras?
- Redigerat 2020-12-04, 10:12 av AndersE
Om jag får gissa så tror jag att det är sydligaste delen av Östergatan. Vad ser man i Östergatans förlängning?
Alternativ 2: utanför skolan.
Fråga: När stensattes Östergatan? Finns kanske i något gammalt protokoll?
#4 Vad menar du med sydligaste? Jag tror inte det är den del som syns i bild #2.

Din bild har orsakat mycken huvudbry Anders, kan inte placera den geografiskt. Men med tanke på dina andra, ungefär samtida, bilder tycker jag att man kan utesluta den sydligaste delen mot Carl XVs bro liksom sträckan vid gamla Folkets Hus/Steens hus.
Din bild visar ju en ganska lång rak sträckning av Östergatan, att det skulle vara sträckan mellan ån och Hotell Thors trädgårdsservering tycker jag också faller bort. Alldeles för rakt.
Som #4/2 skriver, kanske vid skolan ned mot mejeriet. Men, jag får inte till det heller.
Kanske den aldra nordligaste delen av gatan i området med Lilleskog till vänster och ¨Flottans män¨ till höger?
Jag är också inne på sträckningen från ungefär mejeriet och en bit norrut.
På bilden kommer solen från vänster. Är den tagen norrut, vilket jag skulle tro, kan det vara en eftermiddagsbild.

Skuggorna på just den bilden är ju ganska diffusa jämfört med dina andra bilder. Men om den skulle vara tagen norrut, i närheten av mejeriet, så får jag inte till det med svackan. Svårt.

#9 Kanske, takbilderna är ju ganska lika.
Huset till höger i #0-1 skulle väl i så fall vara något av husen intill Rönneskolans annex, det ena idag missionshus eller något ditåt?
Ganska unik¨fönsterbild¨som borde kunna identifieras om huset finns kvar.
#11 Jo, finns huset med sin fönsterinfattning kvar borde man kunna identifiera det.

Var är Google Street View när man behöver dom
Helt spontant:läroverket till vänster med staketet,mittemot ligger Missionshuset…eller
#14 Jo, så har jag också tänkt, men var kommer Skolgatan fram?

Jag misstänker att den husfasad med fönster som skymtar på sista ledtråden är Östergatan 22, "Ringdahlska fastigheten". Jag har dock inte sett någon annan bild där den husraden har så massiva och granna staket. Skolgatan måste i så fall mynna någonstans i suddigheterna en bit längre bort - teleperspektivet komprimerar väldigt mycket.
#16 Jo, det bör vara så. Jag tycker att det stora huset precis innan Skolgatan borde synas men kanske skymmer växtligheten?

Fin bild i alla fall!
Minns inte när "Steens" hus byggdes, men jag vill minnas att det står inhugget i en av grundstenarna mot Östergatan.
Mina morföräldrar bodde i det huset, men långt efter att denna bild är tagen.
# 20 OM det är motiv norrut i Östergatan,från stadsparken,borde man inte längst upp kunna skymta något av "Pyttebanans" spår? Eller fanns det inga bommar vid denna tidpunkt?
#21 Svårt att se vad som finns så långt norrut. Inte säkert det fanns bommar…
Staketet t v tillhörde Samrealskolan (Läroverket-Parkskolan), nuv. Kulturskolan. Hästskjutsen står således utanför dåvarande Mejeriet- Missionshuset.