Annons:
Etikettängelholmsbygden
Läst 4062 ggr
Monica Schmidtz
2011-04-02 16:57

Carlshälla år 1906

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ytterligare en bild av Carl Henryson, hans hustru Hilma och de tre äldsta barnen Folke, Gösta och Flora. Barnen är födda mellan 1901 och 1904 så jag antar att bilden är från 1906.

Undrar om någon kan svara på om Norra Waralöv nr 8 som kallas Karlshälla i husförhörslängderna är samma Karlshälla som syns på bröllopsbilden.

Har någonstans hört att det finns en hembygdsskrift från 1995 som berättar om familjen och huset och vore tacksam om någon kan berätta hur jag får tag på den.

Vänlig hälsning

Monica Schmidtz

Annons:
AndersE
2011-04-03 13:21
#1

Om Ängelholmsböckerna kan du läsa här:

Länk

Det stämmer nog att det finns en artikel i boken från 2005. Jag har inte tillgång till dem nu.

I artiklarna hittar du länk till föreningen där du kan köpa böckerna. Länk finns också i Engelholmianas länksamling som nås via knappen "Länkar" under lergöken här ovanför.

Tordmulen-11
2011-04-05 10:28
#2

Jo, i hembygdsboken 1995, sid 22-27, finns artikeln "Karlshälla" - legenden, av Ruth Samuelsson. Artikeln bygger på uppgifter av svärdöttrarna Helen och Irma Henryson samt sonsonen Ronald. Artikeln illustreras av en bild av Hilma och Carl Henryson vid kaffebordet på gamla Karlshälla, ca 1897; vidare en bild av växthusen och en på torgvagnar på väg ut från gården. En bild till sist visar ett sällskap vid nya Karlshälla på nuv. Kvarngatan. - Boken är nog i princip slutsåld, men kan säkert hittas på antikvariat - sök på www.antikvariat.net så hittar du den!

Monica Schmidtz
2011-04-14 18:38
#3

Tack så hjärtligt för hjälpen!

Monica Schmidtz

Upp till toppen
Annons: