Missionshuset Villagatan
Hejsan! På Villagatan i Ägh.bakom "Kalle Hanssons" möbelaffär ligger ett hus som skall ha varit ett Missionshus. Någon som vet mera, om och när det varit Missionshus? Fast jag var brevbärare där på 50-60-talet har jag inget minne av detta hus.
Jag tror det var till salu för bara något år sedan. Då var det såvitt jag vet ännu missionshus men idag gissar jag att det är omgjort till bostad.

Villagatan 11 tillhörde tidigare EFS, Evangeliska Fosterlandsstiftelsen. Det bygdes (enligt Ängelholm A till Ö) 1930, just för EFS:s räkning. Jag bor på samma gata, och en trevlig liten tradition var församlingens loppmarknad med auktion en lördag i augusti. I början av 2000-talet flyttade församlingen till Metallgatan, och sålde då huset just till privatbostad.
Tack Anders och Johan!
Vad man kan glömma bort saker snabbt!

på tal om religiösa byggnader i tordags då vi var i ängelholm, parkerade vi på gröna torg och hörnan mot stan till höger kan ej gatorna , fanns förr i detta stora hus som då hette tabernaklet. finns där någon som kan något om denna församling och hus,?

Hej Lizzkulla,
Letade upp en ¨gammal¨tråd där du kan hitta lite information om Tabernaklet.
Du får leta dig ned en bit bland inläggen, #24.Rönnekyrkan
MVH
Ronny

TACK, RONNY. HAR LIKSOM SVAGT MINNE AV ATT JAG VARIT DÄR INNE NÅGON GÅNG. RÖNNE KYRKAN HAR JAG VARIT I MINA KUSINER GICK I SÖNDASKOLAN DÄR DÄR FANNS TVÅ DAMER SOM TIDIGARE VARIT SOLDATER -OFFISERARE I FRÄLSIS MARGIT ÅBERG-BERTHA RUD.