Annons:
Etikettövrigt
Läst 2160 ggr
sonj-a
5/11/11, 9:36 AM

släktforskare

Hej!

Har en släkting som konfirmerades i Engelholms församling 1921.Känner någon till om det finns någon gruppbild på dessa konfirmander?   Samma släkting jobbade senare (fram till 1943) hos målerifirma C E Steén och fadern jobbade på Spritbolaget på Storgatan.

Om någon mer lokalt boende och mer kunnig än jag, som befinner mej en bit ifrån har något att bidra med-så är jag djupt tacksam.

                                                     Mvh Gunborg Nilsson

Annons:
AndersE
5/11/11, 6:43 PM
#1

Hej,

Om du går in på SVAR tror jag du kan hitta listor på konfirmander. Osäker på om det finns så långt fram som 1921, men jag har själv släktingar konfirmerade 1919 som finns med.

Där kan du i så fall se vilka läskamrater din släkting hade och på så vis kanske få kontakt med någon som har ett foto kvar?

sonj-a
5/11/11, 9:30 PM
#2

Du har så rätt.Har haft ett litet uppehåll på SVAR-men tagit upp Ängelholms-tråden igen för att göra färdigt det spåret.Hade glömt konfirmationslängderna. Jag funderar också på- har släktforskarföreningen i Ängelholm (eller Hembygdsföreningen) nån tidning man kan efterlysa i ?

Jag var nere i Ängelholm häromdan-jag blev alldeles såld.Det var så vackert att jag åker tillbaka i juli för lite mer forskning. Jag misstänker starkt att det finns foton-eftersom jag uppfattat det så att det tidigt fanns fotoaffär där. Men när du nämner SVAR-så har jag något minne av att det fattas en del i kyrkoböckerna kring Ängelholm.Minns jag rätt eller fel? 

Gunborg

AndersE
5/11/11, 9:36 PM
#3

Jag vet inte om det fattas något. Visst kan man prova att annonsera i en lokaltidning, men kan man hitta längderna i svar tror jag mer på att kontakta någon som var med eller rättare sagt deras efterlevande.

sonj-a
5/11/11, 9:44 PM
#4

Bra ide-ska kolla med SVAR imorgon vad de har att bjuda på.

Du har inget kring Spritbolaget eller målarfirman?

I juli ska vi åka ner och gå in på skolmuseet och titta efter skolfoton.Min farbror som det gäller gick på Engelholms skola/fast folkskola.Lärare Kajsa ?ällström och Nils Edberg.

AndersE
5/11/11, 10:02 PM
#5

Det finns många skolfoton på skolmuseet.

sonj-a
5/12/11, 4:06 PM
#6

Låter lovande!!Cool

Annons:
Upp till toppen
Annons: