Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 5842 ggr
askarebolet
2009-03-11, 11:07

Hovrånarna

Är det någon som vet någonting om de så kallade "Hovrånarna" som härjade på 1930-talet. Ligan fick väl sitt namn efter ett begånget brott i Hov på Bjärehalvön. Man lär ha haft en hälare/tjuvgömma i Bassholma i Tåssjö socken.

Annons:
AndersE
2009-03-17, 08:44

Hov ligger ju precis utanför "Ängelholmsbygden". Jag har inte tittat i Ängelholmsboken 2007, som ju annars handlar om 1930-talet.

Jag har Googlat lite utan framgång.

Du kan ju prova att ställa en fråga på Bjäre släktrings forum!

AndersE
2009-06-04, 13:10

Eftersom Hov inte ligger i Ängelholms kommun finns det nog inget i Ängelholms hembygdsböcker. Du kanske ska prova att fråga på Bjäre släktring?

Där finns ett forum där man kan ställa frågor.

askarebolet
2009-06-05, 19:53

Nej, Hov ligger ju inte i Ängelholms kommun men ligan var i högsta grad verksam i Ängelholmstrakten. Min förhoppning var att någon skulle känna igen begreppet "Hovrånarna" och kanske kunna berätta någonting utan att vara påverkad av för mycket information.

Eftersom jag inte fått något napp så kan jag ju avslöja de få uppgifter jag har:

Tillhållet i Bassholma var hos en Olof Pålsson.

En person med anknytning till ligan var Sigurd Nilsson. Han var född i Ängelholm 1906, bosatt i Snoggarp i Tåssjö socken 1937-39 och avliden i Örkelljunga 1985.

AndersE
2009-06-05, 20:39

#3 Det är helt okänt för mig. Finns ju någon Tåssjö-kännare här som kanske vet mer?

Det är ju annars ännu inte så många aktiva här på forumet. Eftersom du valt en bra rubrik kan det ju hända att någon hittar den här strängen igen så småningom…

(Det kan vara tålamodsprövande att söka information…

lizzkulla1
2009-06-10, 15:31

Hovrånarna har jag aldrig hört om vad jag kommer ihåg.

Men ibland talades det om mordänglarna från Ängelholm .

Vad låg där för sanning i det.

KjellRu
2009-06-11, 19:53

Mordänglarna hördes man talas om mycket i ungdomens glada dagar.

Var namnet kommer ifrån vet jag inte, är ganska säker på att det inte har någon förknippning med ett gånget brott.

Någon anknytning till Ängelholm känner jag inte heller till, har för mig att de kom från Örkelljunga trakten, Eket.

Det var några bröder som höll ihop i vått och torrt, de var inte rädda för att ta en liten just boxningsfajt med en motpart vid någon dansplats i Nv.Skåne.

Om man ser till dagens händelser så var de rena "änglarna".

Men jag minns att man hade stor respekt för dem, bara namnet gjorde att man blev lite förskräckt. Minns en gång när vi var i Florabiografen i Munka Ljungby och dessa bröder kom dit för att titta på samma film, hur det började tisslas och tasslas i salongen. Hur brått vi hade hem efter filmens slut, då vi visste att de skulle cykla samma väg som vi i mörkret.

Annons:
lizzkulla1
2009-06-15, 21:55

Ja så kan de nog ha varit,  de var ju till att lyssna på de vuxn     Kommer  bara ihår uttrycket de var säkert inte så farliga som de lät.

flyttade från Ählm 1966,   Min far bode kvar tills han blev sjuk 1979

flyttade då hem till mej så från den tiden man borde fråga och komma ihåg passade jag min far.

Gamla Ählmare är underbart att lyssna på läser gärna engelholmia sidorna lite minne kan då dyka upp-

Kaj B
2011-05-14, 22:27

Jag har hört att dom s.k. mordänglarna kom från trakten av Örkelljunga.Har för mig att det var en far och hans söner som var mycket beryktade i NV Skåne.Jag har aldrig hört att det bara var bröder.Det sägs att dom ofta satt på Rönnevik i Ängelholm och drack grogg.

Upp till toppen
Annons: