Annons:
Etikettföreningsliv
Läst 6840 ggr
Ariis
2010-06-06 23:59

Fotbollsfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min far spelade med i Ängelholms AIK under massa år och jag har hört många historier om det men nu när han gick bort hittade jag bara ett urklipp från den tiden allt annat var kastat. Några bilder fanns det också men jag vet inte något om det. Finns det någon som har kunskaper om AIK? Jag vet att dom gick upp i ÄIFF och att det mesta arkivet kastades men det kanske sitter någon medspelare/intresserad som har artiklar, bilder eller memoriablia som skulle kunna vara intressant. Jag bifogar någon bild här och ytterligare ligger på en hemsida http://www.aarenstrup.se/aik.html.

Annons:
Ariis
2010-06-07 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ytterligare en bild från en parad i stan tidigt på femtiotalet tror jag. Det är vid Contineltals café men jag tycker mig inte känna igen AIK:s märke på tröjorna så det kan vara ett annat lag han var med i då. En del bilder är tröjerna märkta med "Diamant" vad är det?

Ariis
2010-06-07 00:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är det enda urklippet som jag har från min fars fotbollskarriär och jag tror att det finns fler. Men kanske låg det en sanning i alla historierna om alla brända straffar ha la så det finns bara EN artikel…

AndersE
2010-06-07 01:29
#3

I hembygdsböckerna finns flera fina artiklar om idrottslivet under olika epoker och naturligtvis om fotbollen. Har du kikat i dem?

Ariis
2010-06-07 02:02
#4

Ja lite grann förut men där är inte så mycket med scannade artiklar och jag kan inte heller få reda på vilka de andra personerna var på bilderna. HD är heller inte så lätta att få artiklar ifrån det finns tydligen inte något arkiv i Ängelholm. Jag hade väl hoppats på att någon läser detta som spelade själv i klubben och kanske hade en tröja eller liknande att titta på. Eller lite gamla lagbilder det borde ju finnas liggande i en hel del hem. Men tack för tipset jag skall gå igenom årsböckerna igen, jag tänkte väl inte så mycket på just sport när jag köpte dom för då levde ju min far och han var ju ett uppslagsverk i sig.  Finns det ingen som skrivit om just AIK:s historia?

AndersE
2010-06-07 02:06
#5

Jag tror att NST:s bildarkiv finns i Ängelholmstrakten.

Vilken tidsepok är det du är intresserad av?

KjellRu
2010-06-07 12:08
#6

Hejsan! # 1. Är osäker på om det är AIK:s dress, men några av "gubbarna" tror jag mig känna igen och dom spelade i AIK.

Trodde försst att det var Sierras dräkt.

Bakre raden till vänster är Torsten Göthe,jobbade på SJ. I mitten den glade "Kulingen" Melin, tror jag han hette, sedan din fader. I den främre raden till vänster en som hette Acke? Agerström om jag inte minns helt fel. De andra går jag bett på.

Är inte säker på om Ägh:s AIK gick upp i ÄFF, tror att klubben upphörde. Men Skörpinge GIF gick ihop med ÄFF.

Jag har en god vän som har mycket tidningsurklipp om fotbollen på 50-60 talet, som hans fader klippt ut.

Jag lyckas inte öppna www.aarenstrup.se/aik.html.

Annons:
AndersE
2010-06-07 12:54
Ariis
2010-06-08 02:09
#8

Nä jag är också osäker om det är AIKs emblem på tröjan men jag känner inte igen det alls. Likadant med DIAMANT som jag överhuvudtaget inte hört talas om ens. Kulingen minns jag namnet på och det fanns ju en del historier om hans framfart i fotbollen. Han lär ha varit bra på sitt sätt men jag vet inte mera men namnet väcker minnen. Tidningsurklipp om AIK vore kul att få se och att titta i HDs arkiv vore också kul men jag bor inte i närheten just nu. Länken var rätt men det kom en prick med i slutet som inte skulle vara där…. Tack för svaret det var kul att läsa vad du vet.

bengti
2011-07-21 17:13
#9

Här vågar jag säga, att jag befinner mig på mammas gata efter att ha samlat klubbnålar från Ängelholm sedan drygt 20 år.

IK Diamant var en korpklubb på Grönvalls.

1945 bildade Lars Sundelius och några klasskamrater i folkskolan klubben Stjärnans IK.

1947 döptes den om till BK Elit. Det är gossar från den klubben, iförda klubbdräkten, som paraderar på Storgatan med Age Agerström som riktkarl framme t h.

Man vann bl a den s k Pokalturneringen, en tävling bland alla nordvästskånes småklubbar. Still going strong är Leif Britzen, målspottare och Torsten "Medde" Ewertz.

1951 ombildades klubben till Ängelholms AIK, som hade egen plan ute på Ljungen, där sedan tivolin och nöjesfält huserade innan det bebyggdes. Kulla-Livs ligger ung. där idag.

ÄAIK höll ut till 1970, men de gick inte upp i ÄIF. De pengar man hade i kassan då det var slut, använde man till att beställa klubbmärken av guld och emalj (det lilla märket i mitten på aaris bild) som utdelades som ett slags förtjänsttecken/avslutningsminne.

Berättat för mig av Erik "Kirre" Granstedt, fin målvakt i klubben, också still going.

AndersE
2011-07-21 19:04
#10

#9 Tack Bengt, för trevlig o intressant information!

(Läst i mörkaste Afrika…)

Upp till toppen
Annons: