Annons:
Etikettstorgatan
Läst 6225 ggr
RagnarLarsson
2010-12-26, 00:49

Storgatan 1943

Hittade en bra bild på Storgatan 1943 i Riksantikvarieämbetets bildarkiv. Den lågupplösta bilden är fri att använda för privat och ideellt bruk.

Bilden visar enligt bildtexten "Storgatan från Stortorget norrut, gamla stadshuset på höger sida, följt av Hotell Thor."

Foto: Fredrik Daniel Bruno - 1943

Annons:
AndersE
2010-12-26, 11:59

Gamla bilder är alltid trevliga. När färgbilderna kom är det onekligen något som tillför mycket.

AndersE
2010-12-26, 12:01

Bilden är kul med militärerna på sina cyklar. Inte många bilar. Har de som syns gengasaggregat? Den närmsta har något baktill. En säck ved?

Ronny-K
2010-12-27, 11:30

Fin bild.

Jag ser inget gengasaggregat på bilden. Var de inte rätt stora och oftast monterade baktill på bilen?

Intressant med polisskylten på stadshuset. Jag har alltid trott att de tidigare huserat i gamla kronohäktet sedan ¨tidernas begynnelse¨.

När jag ser gamla bilder med hembygdsanknytning och årtalet angivet tänker jag ofta på var i livet mina nära släktingar befann sig just då.
Just det året,1943, gifte sig mina föräldrar och skaffade sig en liten lya på Vaktgatan. Det var ransoneringar och dåligt med pengar har jag fått berättat.

Liksom beredskapgubbarna på bilden var min far altsomoftast inkallad och befann sig ¨någonstans i Sverige¨.
I hans fall var detta någonstans vid norska gränsen i Värmland.
Därför skulle det inte förvåna mig (med viss erfarenhet av militär logik) 
om gubbarna på bilden kom från Värmland och var förlagda i Skåne..Skrattande

RagnarLarsson
2010-12-27, 12:08

Gengasaggregat såg nog mest ut som på den här bilden. Polis och militär hade bensintilldelning. Min morfar som var häradshövding fick lite bensin i början på kriget men blev mot slutet även av med däcken till bilen.

AndersE
2010-12-27, 12:58

Det fanns även gengasaggregat som monterades fram.

Länk (scrolla ner lite…)

Ronny-K
2010-12-27, 13:10

Ja där ser man!

Tur att det inte gick så fort med gengasen , frontmontaget kan inte ha varit befrämjande för den lilla gnutta väghållning bilarna hade då.

Annons:
AndersE
2010-12-27, 19:15

#6 Fast bilen som syns på länken i #5 hade en fantastisk väghållning. Jag har själv haft en sådan. Torsionsfjädring, hjulen individuellt avfjädrade, kuggstångsstyrning och framhjulsdrift. Min var av årsmodell -51, men modellen kom -34. Många gånger bättre än den Opel -66 jag också haft…

(Ursäkta ämnesflykten…)   Flört

Farwuq
2010-12-28, 13:17

Varifrån kom den bensin som fanns? Importerades den trotts blockad och avspärrning?

Eller framställdes den från skånsk stenkol? (Syntetisk bensin)

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
2010-12-28, 13:22

#8 Bra fråga.

Gissar att det fanns ett lager. Jag tror också att man blandade med etanol - tror att den blandningen hade ett särskilt namn.

Farwuq
2010-12-28, 13:24

Om man tar tyskarna som exempel, så gjorde de egen bensin av just stenkol, de kunde försörja hela sin armé med bensin och diesel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ronny-K
2010-12-29, 19:00

Ja Citroen har ju alltid varit lite före sin tid tekniskt.. men inte alltid när det gäller servicevänlighet.

KeMe
2011-07-24, 18:27

AndersE nämner "…blandade med etanol". Jag tror att det var sulfitavfallslut som blandades i bensin eller bensol. Efter kriget såldes även lättbentyl. Jag har ett tydligt minne från 1954 då min far ibland köpte lättbentyl för att få bättre effekt ur motorn.

AndersE
2011-07-24, 19:25

Wikipedia:

"En blandning av 25% bensin och 75% etanol, vad som idag skulle kallas "E75", såldes från 1920-talet och framåt i Sverige under produktnamnet Bentyl[1]. Motivationen bakom detta var inte omsorg om miljön, utan att minska beroendet av importerad petroleum; så kallad sulfitsprit fås som biprodukt från massaindustrin och fanns därför som inhemsk råvara. Fram till 1960-talet fick Bentyl, även kalladmotorsprit, skattelättnader[2] - något som återkommit under 2000-talet men nu av miljöhänsyn. Etanolens oktanhöjande egenskaper framhölls också i marknadsföringen, i en tid då tetraetylbly annars tillsattes för att få upp oktantalet.

Lättbentyl var en bensinvariant med 25% etanolinblandning (det vill säga E25), avsedd för användning i bensinmotorer utan vidare justeringar."

Annons:
Upp till toppen
Annons: