Annons:
Etiketttåssjö
Läst 9711 ggr
KjellRu
2/27/09, 11:38 AM

Tåssjöättlingar

Hej Tåssjöättlingar: Min Hembygdsförening, Munka Ljungby-Tåssjö skall göra en dokumentation om byarna Långhult, Snoggarp och Häggabygget. Innehållet grundar sig mycket på  föreningens bortgångne forskare Stig Edenfurs material som omfattar uppgifter ner mot 1600-talet.         

Föreningen efterlyser äldre men även nyare bilder på människor och bebyggelse från dessa byar. De största luckorna när det gäller uppgifter finnes inom tidsperioden 1920-1970.

Föreningen har under 2007 tagit fram ett häfte som omfattar byarna Hålshult och Esbjörnabygget, som finnes att köpa.

Föreningen är tacksam för ditt bidrag.  

 Glad Kjell

Annons:
evakristina
2/27/09, 7:37 PM
#1

Har en hel del material men tyvärr bara om människorna från Espenäs, Hallagården och Rössjöholm.

Får hoppas att dokumentation kanske planeras om dessa platser och människorna som levde där

Glad

Vänligen Eva

AndersE
2/27/09, 10:52 PM
#2

#0 Det känns som ett smalt ämne. Som Ängelholmare har jag inte hört talas om någon av "Långhult, Snoggarp och Häggabygget".

Samtidigt måste det ju vara kul. Det finns ju möjlighet att göra en nästintill "komplett" dokumentation där alla platser och de flesta människor får vara med.

KjellRu
2/28/09, 12:35 AM
#3

Eva,föreningen har planer på att försöka dokumentera alla byarna inom Tåssjö.Så ditt material kan komma att  behövas senare. Gå gärna in på föreningens hemsida, som Anders var vänlig och länka till under Rössjöholms Gods.

Anders, tydligen är Du inte svampplockare! Vi kan ta en guidad tur i de yttre regionerna av kommunen till sommaren. Det finnes även ett liv utanför Storgatan.

Vi ses!Kjell

AndersE
2/28/09, 12:59 AM
#4

#3 Jag vidgar gärna mina vyer! Erbjudandet antaget!

Skrattande

evakristina
2/28/09, 12:16 PM
#5

Men det är jag, svampplockare alltså! Undrar försynt om jag kanske kan slinka med om det blir någon svamptur.

Vill så gärna lära mig mer om platserna där så många av mina släktingar levt sina liv.

KjellRu
2/28/09, 12:58 PM
#6

Eva Kristina; Någon svamptur blir det nog inte, dom är vi rädda om.

Gör gärna ett besök på Hallandsåsen, nu när det går mot vårliga tider, det är den vackraste delen av Ängelholms kommun.

Du kan  under länkar, klicka på MunkaLjungby-Tåssjö Hembygdsförenings adress, där kan Du kanske under ortsnamn  hitta en del uppgifter där dina släktingar levat.

Annons:
mocaol
2/28/09, 5:27 PM
#7

Hej Kjell och alla andra !

Jag forskar också i Tåssjö trakterna där min släkt också levt, Hallagården och Rössjöholm bla.

Eva och jag tillhör ju samma släkt, kul !

Jag har lite material jag också och i augusti 08 var jag i trakten, jättefint och kul att hitta till gamla ställen och veta att där har gamla släktingar en gång bott, snacka om nostalgi.

Jag har lagt in en länk som heter Hallagården och där bifogat ett kort som är avfotograferat från en tavla som min pappa har på Hallagården 1.

Är medlem i Munka-Ljungby föreningen och köpte ert senaste häfte, ser med spänning fram emot en fortsättning.

MVH Monica

Ello
2/28/09, 6:07 PM
#8

Jag är själv ingen Tåssjöättling men har intresse av trakten eftersom min fru har sin morfars släkt där, och jag är den som har hand om släktforskningen!

Lade tidigare in en bild på Rössjöholms gods, där jag nämde en skogvaktare Carl Sjunnesson. Han hade en syster Gustafa, är det den Gustafa som nämns  i tråden om Hallagården? Om så är fallet, så tillhör min fru också släktet!

Länk Rössjöholms gods

Via arbetet har jag lärt känna trakten däruppe och är rätt så välbekant med den.

Blir det någon svamptur hänger jag med!Flört

mocaol
2/28/09, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vad kul !

Visst är det så.

Min farfar hade en far som hette Carl Svensson och Carl hade en bror som hette Olof Svensson och han var gift med Gustafa.

Olof och Gustafa bodde på Hallagården.

Jag har en gammal dålig bild från Hallagården 2 jag har lagt in den under rubriken Hallagården men här kommer den igen.

På bilden kan man skymta Gustafa.

MVH Monica

KjellRu
2/28/09, 7:29 PM
#10

Ello,Jag hittade detta är det rätt Carl?

Carl Sjunnesson var skogvaktare. Han var född den 20/4 1852 och var son till Sjunne Assarsson och Elna Nilsdotter i Björnaryd, senare i Lärkeröd,  Han gifte sig den 21/10 1877 med Karolina Sofia Persdotter. Hon var född den 26/11 1854 och var dotter till Per Månsson och Kjersti Hansdotter på Rössjöholm. Carl Sjunnesson hade varit torpare i  Lärkeröd nr 7 sedan 1883 och åbo i Skäggeris sedan 1890, innan han flyttade till Sofiedal.

Barn: Anna (1878), Alma (1879), Oscar Julius (1881), Olga (1884), Nanny (1886), Martin (1888), Johan Albert (1890), Edvin (1892), Frans Nore (1893) och  Ellen Sofia (1896).

Carl Sjunnesson avled i Sofiedal 1919. Hans änka förestod torpet några år, tills sonen Nore Sjunnesson, som också var skogvaktare övertog det.

Ello
2/28/09, 8:41 PM
#11

#9 Tack för den bilden! Tänk att det en gång såg ut så där, idag ser man bara skog på platsen!

#10 Ja, det är rätt Carl. Det är ungefär dom uppgifter jag själv har. Vi har liggande någonstans  en kopia på ett kort av Carl o Karolina med fyra av barnen, taget troligtvis i Sofiedal. Återkommer om jag hittar kortet!

evakristina
3/1/09, 10:06 AM
#12

Glad Vi kanske får ha släktträff uppe i Tåssjö!…. här "trillar" den ene efter den andre släktingen in.

Jättekul!

AndersE
3/1/09, 10:24 AM
#13

Här är familjen i SVAR 1900:

Namn:

Karl Sjunnesson

Hemförsamling:

Tåssjö

Hemort:

Skäggeris

Kontrakt:

Norra Åsbo

Län:

Kristianstad

Födelseår:

1852

Födelseförsamling:

Tåssjö Kristianstads län

Yrke:

Arrendator

Civilstånd:

Gift (G)

Karl Sjunnesson, f. 1852 i Tåssjö Kristianstads län, Arrendator

Karolina Sofia Persdotter, f. 1854 i Tåssjö Kristianstads län

Olga, f. 1884 i Tåssjö Kristianstads län

Nanny, f. 1886 i Tåssjö Kristianstads län

Martin, f. 1888 i Tåssjö Kristianstads län

Johan Albert, f. 1890 i Tåssjö Kristianstads län

Frans Nore, f. 1893 i Tåssjö Kristianstads län

Ellen Sofia, f. 1896 i Tåssjö Kristianstads län

Annons:
AndersE
3/1/09, 10:26 AM
#14

Och i SVAR 1880:

Namn:

Karl Sjunesson

Hemförsamling:

Tossjö

Hemort:

Månstorp

Kontrakt:

Norra Åsbo

Län:

Kristianstad

Födelseår:

1852

Födelseförsamling:

Tåssjö Kristianstads län

Yrke:

Arbetare

Civilstånd:

Gift (G)

Karl Sjunesson, f. 1852 i Tåssjö Kristianstads län, Arbetare

Karolina Sofia Persdotter, f. 1854 i Tåssjö Kristianstads län

Anna, f. 1878 i Tåssjö Kristianstads län

Alma, f. 1879 i Tåssjö Kristianstads län

KjellRu
3/1/09, 10:41 AM
#15

Ello, kanske har Du redan varit inne och tittat på Gunnar Öhrns fantastiskt fina släktträd,om inte bör Du göra det, för där finner Du allt om Carl Sjunnesons anor. Du hittar det på www,ohrn.se

En fråga, då kanske Du/Ni känner Tryggve Bengtsson som är kassör och en eldsjäl inom vår hembygdsförening. Han är på något vis släkt till fam, Sjunnesson.

Ello
3/1/09, 10:49 AM
#16

#12 Ja, med tanke på dom barnaskaror som då fanns, så lär det säkert dyka upp fler!

För övrigt har det en gång anordnats ett släktmöte. Det hölls på Ekebo.

På pappret står: "Släktmöte 11/8 1990 Elna Nilsdotter och Sjunne Assarsson"

Vi var med och jag sparade programbladet, roligt att ha nu! Kanske er familj också var med?

evakristina
3/1/09, 10:59 AM
#17

#16 Inte vad jag vet! Vi är en liten familj på min pappas sida (till skillnad från min mamma som har 12 syskon mellan 50-80 år!) och ingen har släktforskat här tidigare.

mocaol
3/1/09, 1:52 PM
#18

Hej alla

Jag tycker det med släktträff låter spännande, jag hänger på.

Det här hade man ju aldrig kunnat drömma om att det hela tiden dyker upp nya släktingar.

Undrar hur många vi ska bli till slut ?

På återhörande

MVH Monica

Ello
3/1/09, 8:24 PM
#19

KjellRu,såg inte ditt inlägg förrän nu!

Ja, jag har varit inne på Öhrn hemsida, men har ännu inte jämfört mina uppgifter med hans. Verkar vara utförligt det han gjort!

Ja, Tryggve känner vi till!

mocaol
3/1/09, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Har denna gamla bild i min samling.

Men detta är väl ändå inte Olofs Gustafa, hon hette väl Sjunnesson i efternamn.

Undrar om hon tillhör släkten ?

Annons:
askarebolet
3/1/09, 11:48 PM
#21

#20 Nej, detta är säkert inte Olofs Gustafva. Samma bild finns i "En bok om Hålshult och Esbjörnabygget" s. 97. Gustafva Pettersdotter ägde en gård i Esbjörnabygget 1896-1905 och flyttade därefter till Stavershult.

Hälsningar

Markus

Yred3
12/12/09, 1:58 AM
#22

Min mormor kom från Tåssjö, Esbjörnabygget. Hon hette Althea Nilsson gift med Carl Andersson. Hennes far var bonden Andreas Nilsson. Har skrivit om Carl och Althea på personhistoria sidan tidigare.

JessicaHBG
1/9/10, 9:52 PM
#23

Hej, här är en till som har alla dessa släktingar ni nämnt i vårt träd som just nu är uppe i 741 personer. Håller just nu på att kolla Öhrns träd och våra andra släktingar kommer från Höganäs, Väsby, Jonstorp och Allerum…några från Farhult och Smedstorp + andra småställen.

Jag kommer själv bli ingift i släkten i maj :)

AndersE
1/9/10, 10:02 PM
#24

#23 Visst är det kul att veta var man kommer ifrån!

Och vad man är på väg att gifta in sig i…

Flört

evakristina
1/12/10, 10:57 AM
#25

Måste nog kolla Öhrns släktträd ändå. Har även jag samma platser som # 23, JessicaHBG räknar upp i min forskning.Glad

evakristina
1/12/10, 12:55 PM
#26

Men se där, även jag hittade mina släktingar i Öhnr´s träd!

Jessica, vilka anor är dina?

Yred3
1/15/10, 2:15 PM
#27

Senare har jag sett att min morfars bror(August Andersson) också gifte sig med en flicka från Tåssjö. Har även sett att någon annan har forskat på den släkten i DIS.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
askarebolet
10/21/11, 2:29 PM
#29

Nu är boken klar! Ja bok är kanske ett för stort ord, men titeln lyder "En bok om Långhult, Snoggarp och Häggabygget - Om byarnas utveckling och de människor som där har byggt och bott".

"Boken" är ett 168-sidigt häfte i A¤-format. Det kommer att presenteras vid en hembygdskväll i Tåssjö församlingshem den 8/11 kl. 19.00.

Häftets innehållsförteckning ser ut så här:

Något om källorna ……………………………………………… 3

Översiktskartor…………………………………………………. 5

Långhult…………………………………………………………. 7

Långhult nr 1…………………………………………………… 18

Långhult nr 2…………………………………………………… 30

Långhult nr 3…………………………………………………..  41

Långhult nr 4…………………………………………………….57

Långhult nr 5…………………………………………………….75

Långhults småskola…………………………………………… 87

Minnen från Långhults skola (H. Andersson)                     99

Handelsmannen J. Ehlors Karlsson…………………..         103

Knallemordet i Långhult…………………………………..     106

Ytterligare några bilder från Långhult                             108

Snoggarp……………………………………………………….110

Snoggarp nr 1………………………………………………….114

Barndomsminnen från Snoggarp (V. Andersson)              144

Häggabygget…………………………………………………. 151

Häggabyggets kvarn………………………………………… 159

Torp i Häggabygget (Olstorp och Jöstorp)                      161

AndersE
10/21/11, 3:43 PM
#30

#29 Ser ju väldigt trevligt ut.

Blir det mycket bilder?

askarebolet
10/21/11, 4:26 PM
#31

#30 Ja, jag tycker att vi har lyckats få ihop ett rikligt bildmaterial. Bilder på försvunna, eller starkt förändrade byggnader samt bilder på människor i arbete och vardagssituationer brukar väl framhållas som särskilt viktiga, men jag har också närt en önskan om att ge ansikte åt så många gamla bybor som möjligt. Därför finns det också en stor mängd porträttbilder i häftet.

Du (Anders) påpekade tidigare i denna tråd att man genom att beskriva ett mycket begränsat geografiskt område lättare kan göra ett "komplett" arbete. Det har också varit min tanke, men naturligtvis finns det luckor i materialet. Jag har i en del fall varit i kontakt med flera anförvanter till gamla bybor utan att få napp när det gäller fotografier. Jag vet också att det finns åtskilliga fler att fråga, men jag ville inte att arbetet skulle dra ut mera på tiden. Som hembygdsforskare blir man ändå aldrig färdig.

#29 "A¤-format" ska givetvis vara "A4-format"

AndersE
10/21/11, 4:52 PM
#32

Kul. Porträttbilder är viktiga, framförallt för att detta säkert blir ett referensverk långt in i framtiden, för släkt- och hembygdsintresserade.

evakristina
11/9/11, 6:58 PM
#33

Se där! Det gäller att vara inne på sidan lite oftare… hade gärna åkt upp till Tåssjö för att ta del av presentationen av boken..

Var finns den till försäljning?

KjellRu
11/10/11, 11:34 AM
#34

#33. Hejsan, Eva kristina,ta kontakt med Marcus Persson på

askarebolet@hotmail.com

Så fixar han det till dig.Kjell

Annons:
H
8/9/21, 1:35 PM
#35

#16: Det var en trevlig träff, tittar fortfarande på korten därifrån ibland. Kanske svårt att identifiera mig men jag är ättelägg efter Jäppa Asssarsson - Jöns Jepson - Assar/Asser Jönsson - Sjunne Assarsson - Frans Sjunnesson - Albert Sjunnesson och medarrangör tillsammns med Ebbe Lennart Sjunnesson från Skånes Fagerhult.

H
8/9/21, 1:46 PM
#36

#17: Hej
Kan det vara så att dina föräldrar heter Britta och Nils?

KjellRu
8/14/21, 8:50 PM
#37

Hej, nej dom hette Ruben och Hanna Johansson och bodde i Storegård.

Upp till toppen
Annons: