Kommer någon ihåg Hålan
När jag var ung så lekte jag ofta nere i Hålan vid tegelbruket. Jag udrar om det finns någon annan här som var där också och har minne därifrån? Jag har lagt lite av mina egna minnen på en hemsida http://hazzesfoto.se/Internetangelholm/sid4 men det skulle vara kul att höra fler kommentarer om denna fristad för barn.
- Redigerat 2020-12-04, 16:07 av AndersE

Hej,
Jodå, minns hålan mycket väl det var ett populärt ställe att leka, inte alltid uppskattat av föräldrarna eftersom man inte var den renaste ungen på gården precis när man kom hem.
Jag växte upp på Stallgatan på 60-talet och på den tiden var det mycket ungar på varje gård. Ibland utbröt "fientligheter" gårdar imellan som någon gång fördes vidare till lergraven. Kan inte minnas att någon kom till skada trots slangbellor o pilbågar.
Mycket djurliv som du skriver. Minns att vi fångade grodor och vattenödlor som oftast släpptes tillbaka, om inte av oss så av morsan eller farsan.
MVH
Ronny
Minnena vaknar när man hittar ensom också varit där. Förmodar att du inte fotograferade… Det skulle vara kul att se personliga bilder från den tiden. Jag minns också grodorna och att hålan var i två sektioner med skog i den ena och marktäckande växter i den andra. Det var en gul lera som blev mycket hal när man skulle n er i hålan och vi brukade gå ner på den motsatta sidan av brandkårn. Kul att det fanns någon som också var där troligen träffades vi väl någon gång då men jag minns nu inga namn tyvärr. Jag bodde på Stallagatan 2 mellan 59 och 66 ungefär.
Jag är född -60 och bodde i Ängavången från -67 till -80. Jga var ganska ofta i "hålan" fast har för mig att vi kallade den "lergraven".
Det var ett bra ställe för allehanda lekar, av typ cowboy och indian. Spännande stigar och områden med lera som man såg som "kvicksand".
Närheten till ån betydde ju också en del. Min kompis bodde på Åsbogratan i det röda huset närmast graven. Han hade en radiostyrd båt som vi körde med i ån.
Jag vara inte där och lekte men min äldre syster var där. Hon pratar fortfarande om hur läskig leran kunde vara!!
Åkte skridsko där 64 (bodde på tegelbruksgatan) Var ständigt rädd när jag var i hålan , den fruktade tigerligan huserade ju där.
#5 Tigerligan?
Förmodligen var det en skröna bland ungarna, men det påstods att det fanns 2 "fruktansvärda" ligor på Villan Den ene var Tigerligan den andre Toffelligan. Tigerligan höll till nere i hålan (jag såg aldrig dom där, mina kompisar såg dom aldrig heller) och när de inte slogs med toffelligan ängade de sig åt att binda och tortera småungar som mig.
#7 Låter farligt! ;-)