Annons:
Etikettvillan-ängavången
Läst 4990 ggr
Palata6
4/1/12, 3:59 PM

Luffarskogen...

Det läskiga namnet gjorde att man avhöll sig från några utflykter till denna del av stan. Fast några luffare i Luffarskogen varken såg man eller hörde talas om.

Däremot sprang vi på två livs levande luffare (Ängelholms sista?) som slagit läger i den lilla del av Thorslundsskogen som sträcker sig mellan Lergöksgatan och Kapellgatan. Omkring 1970 måste det ha varit…

I en fördjupning i en glänta hade de båda parkerat sina cyklar och gjort upp en liten lägereld… Mer än lite läskigt var det! Men snabbt kände jag igen en av farbröderna som "han som brukade stanna till hemma hos morfar och slipa knivar"…

Någon som har bättre koll på Luffarskogen och var/när de sista riktiga luffarna försvann från Ängelholm?

  • Redigerat 12/4/20, 3:58 PM av AndersE
Annons:
AndersE
4/1/12, 4:29 PM
#1

Luffarskogen var min lekplats då jag var liten, men inga luffare…

De luffare jag hört mest talas om var de som fanns vid tegelbruket och som tillbringade vintrarna vid ugnarnas värme. De fanns i alla fall kvar under andra världskriget.

Ronny-K
4/1/12, 5:02 PM
#2

Inte heller jag har sett eller hört talas om luffare där..

En och annan skärslipare med cykel o slipsten dök väl upp på Villan också när jag var pojk. Liksom en del gårdsmusikanter som man fick springa o leverera 25 öringar till, inlindade i papper nedkastade av äldre damer. Men det var inte ofta de kom.
Förutom föräldrarnas berättelser så är nog Rasmus på Luffen med Åke Grönberg som luffaren det enda personliga barnminne jag har av luffare. Men det var ju Tv.

AndersE
4/6/12, 10:44 AM
#3

Jag har googlat efter bilder från luffarskogen men det verkar inte finnas mycket.

Vi var där mycket fram till jag var 6 år eftersom vi bodde på först Höjavägen, sedan Södra vägen. Jag antar att det finna foton bland gamla familjebilder men dem kommer jag inte åt nu.

Jag har ju mina "minnesbilder" men det hade varit roligt att se foton, gärna från åren jag minns, dvs tidigt 60-tal.

Ronny-K
4/6/12, 11:45 AM
#4

#3 Ja det skulle vara kul att see bilder därifrån. Den enda bild jag har är av min äldre bror sittande i en av gungorna. Men har inte tillgång till den heller.
Det fanns väl 2 gungställningar, en i vadera änden av lekparken samt stor sandlåda, klätterställning i trä, gunghästar, gungbräda, karusell och en låda med leksaker som lektanterna låste upp när de kom på morgonen?

Skulle som sagt vara kul med någon bild som visar lekplatsen, gärna med bollplanen öster om, liksom den vall som omnämns i tråden om kronoskogen.

Ett annat minne är att vi elever på Villanskolan fick ta märket i gång genom att knata runt den då odelade skogsdungen x antal ggr beroende på märkets valör.

AndersE
4/6/12, 7:09 PM
#5

#4 Jag minns bara gungställningen närmst Landshövdingevägen. Sen minns jag sandlådan och karusellen. Det var en flicka som skadade sig i karusellen en gång när jag var där.

Jag gick också på Villanskolan och minns att vi var i Luffarskogen någon gång.

Upp till toppen
Annons: