Annons:
Etikettföretag
Läst 4011 ggr
AndersE
3/1/09, 12:10 AM

Leksaksaffär på Storgatan - ca 1925-1930

Det kan ha funnits en leksaksaffär på östra halvan av Storgatan, ungefär där dagens Pizza King finns eller eventuellt utterligare lite längre norrut.

Den gick i konkurs ungefär de åren jag har med i rubriken.

Någon som vet vad det var för affär? Vem som drev den? Foton?

Annons:
[Sjöholm i Hålan]
6/18/12, 10:36 PM
#1

Hej Anders..Menar du den leksaksaffären som låg på samma sidan "DOMUS" ett par hus bortmot stadsparken??Det låg en porslins/mynthandel där när jag gick i högstadiet….Kommer så väl ihåg den affären,men tyvärr glömt vad dom hette..Men kommer ihåg det hängde ett jättestort flygplan,typ Piper Cub eller nåt, i fönstret.Tror den lade ner sent-60 tidigt -70??Fanns även en leksaksaffär till på Storgatan,snett över "DOMUS" sidan om "EPA" in i hörnan.Tror den lade ner ca 1077-78??En tjej jag var så enormt kär i jobbade därinne,tog alla chanser att gå in där :-)

KjellRu
6/19/12, 9:03 AM
#2

#1. Den som låg strax efter Domus, på samma sida var Roslunds?   Efter stadsparken fanns det en, där man bl.a kunde köpa modelljärväg, var det inte Jan Wilhelmsons Varuhallen, innan han helt gick över till fiske grejer?

[Sjöholm i Hålan]
6/19/12, 9:51 AM
#3

Hejsan Kjell JOOOOO så hette den :-) Då suktade du kanske också efter flygplanet i fönstret,för mej det var rött/vitt eller rött/creme färgat ??? Absolut var det Varuhallen,där var man inne många gånger,antingen suktade efter hans jättestora byggsatser av olika slagskepp,Tirpitz bla. Tror dom var i en jätteksala,fick en sån byggsats när jag fyllde 10-11 år och dom var enormt dyra på den tiden,tidigt 70-tal…Tror dom kostade närmare 300 :- !! Tror denna blev närmare 60 cm långt,tyvärr kommer jag inte ihåg vilken av dessa jag fick..Men tror det var Tirpitz. Jaa du vilka minnen,ju mer man läser här,desto mer kommer man ihåg från barn/ungdomsåren :-)

[Sjöholm i Hålan]
6/19/12, 9:54 AM
#4

Sorry Anders :-( Jag var nog inte vaken 1a gången jag läste ditt inlägg ang. leksaksaffär……..Kollade inte årtalen så noga :-( Så långt tillbaka är jag totalt "nollad" ang Ängelholm :-)

AndersE
6/19/12, 12:28 PM
#5

Ja, min fråga blir väl obesvarad såvida inte någon har gammal dokumentation liggande.

Roslunds minns jag ju väl och hos Varuhallen var jag flitig kund och till en julskyltning även "medarbetare"…

IngerLa
8/2/12, 11:13 AM
#6

Fram till 1954 bodde jag med mina föräldrar högst upp på Nybrogatan 1. Vi flyttade därifrån på min 10-årsdag. Ägare till fastigheten var Ivar B. Jönsson, som hade leksaksaffär i bottenvåningen. Senast hade Gorengs Mattor butik där.

Annons:
AndersE
8/2/12, 12:18 PM
#7

#6 Jo, kund hos Ivar B. Jönsson var jag som liten. Fin affär med mycket kul!

Fast den affär jag undrar om låg nog längre norrut och det var mycket tidigare. Så tidigt att ingen nu levande kan minnas den utan bara ha hört talas om den eller ha någon dokumentation om den.

Upp till toppen
Annons: